Pazar gabonás fogások böjt idejére

Az egészségtudatos vendégek a vendéglátás minden területén, a steet foodtól a fine diningig keresik a tápláló, jól hasznosuló, mégis finom, esetleg gasztronómiai élményt jelentő fogásokat. Fokozottan így van ez böjt idején, amikor nemcsak a hús elhagyása, hanem az egészéges, kiegyensúlyozott ételek, változatos étrend is fókuszban van. Éppen ezért érdemes az éttermeknek is extra energiát fektetni az év ezen szakaszában a böjti étrendnek megfelelő ételek kidolgozására, étlapra tűzésére. A sokféle lehetőség közül jó ötlet a gabonák területén belül gondolkozni, hiszen ezek a rendkívül sokszínű és változatos termények remek alapjait képezhetik nagyszerű, egészséges és böjti fogásoknak.

Rögtön ott van a bulgur, más néven törökrizs, avagy törtbúza. Nem kunszt elkészíteni, kis és nagy mennyiségben is praktikus megfőzni és tárolni egyaránt, hideg és meleg fogásokhoz is felhasználható, szóval igazi jolly joker. Bár tényleg sokféleképpen megfőzhető, a legjobb mégis olajon megpirítani, sózni, majd dupla mennyiségű forró vízzel felöntve fedő alatt párolni. A pirított, gabonás íz páratlan élmény! Jól megy a bulgurhoz, ha apróra vágott, enyhén pirított mirepoix alappal keverjük össze – azaz hagymával, sárgarépával és angolzellerrel. Innen választhatjuk azt, hogy a paradicsomos irányba megyünk tovább, de elegendő csupán olajokkal szaftosítani az ételt, akár olívával, akár tökmagolajjal. Adjunk a fogáshoz még rukkolát, valamilyen pirított magvat, és készen is van egy teljes értékű, éttermi színvonalú böjti gabonás fogás. Halat fogyasztó böjtölők kedvéért kiegészíthetjük a bulgurunkat az Aviko kínálatában elérhető tintahalcsíkokkal

Világételnek számít a puliszka, más néven polenta, amely kukoricából készül, és kétségtelenül az egyik legizgalmasabb gabonaféle. Puliszkát lágyan és egészen keményre főzve, grillezhető formában is lehet adni. A kérdés inkább az, hogyan főzzük meg – két alapvetően jó iskola létezik: vagy tejben főzzük, vagy pedig zöldségalaplében. Bárhogy is, a legjobb eredmény elérése érdekében nem ússzuk meg, hogy a végén rengeteg vajjal krémesítsük az ételt. A puliszka nagy barátja a különböző grillezett zöldségeknek, így a tél végével adhatunk hozzá forrázott, majd pirított vagy grillezett kelbimbót, karfiolt, feketegyökeret, fodros kelt vagy akár pak choit is. Jól megy még a puliszkához a különböző zöldfűszeres, némileg savanyú tejtermékek családja, legyen szó akár tárkonyos ordáról, snidlinges túróról vagy akár csak egy natúr, snidlinges kecskesajtról. Extra roppanós elemként pedig a tányérra tehetjük az Aviko jalapeño paprikás krémsajtgolyóját, amely izgalmas textúrajáték lesz a puliszka mellett.

Szintén kiváló fogásokat lehet árpával, más néven gerslivel készíteni. Ezt a gabonát lassabban, szinte raguként, avagy rizottóként készítjük el, vagyis hagymát dinsztelünk, majd fokozatosan felöntve, lassan hőkezeljük. Kiválóan párosítható szinte az össze létező zöldséggel, de a tél végére bátran adhatunk hozzá sütőben készített gyökérzöldségeket. Nagyon jól megy hozzá például a cékla, melyet héjastul csomagolunk alufóliába, olívaolaj, só és balzsamecet társaságában. A cékla akkor készül el (ideálisan 160 fokos sütőben), ha egy kést mindenfajta ellenállás nélkül tudunk beleszúrni. Az elkészült céklát apró kockára vágva tároljuk, és az árpás raguval rendeléskor vaj és alaplé kíséretében melegítjük össze. Hasonló elven adhatunk a gerslihez zellert, répát, paszternákot, turbolyagyökeret és csicsókát is. Ha pedig valamilyen roppanós, krémes finomsággal is szeretnénk felturbózni a fogást, akkor remek választás az Aviko mozzarella falatkája.

Ez is tetszhet