A jövő üzlete: a növényi alapú táplálkozás

Nem is olyan régen még csak egy egzotikus, különcök által kedvelt lehetőség volt – manapság azonban egyre gyakoribb, hogy az emberek egészségügyi és/vagy etikai okokból lemondanak a húsfogyasztásról, vagy legalábbis csökkentik azt.

Itthon természetesen továbbra a hagyományos étkezési szokások dominálnak, és nem valószínű, hogy a magyar társadalom túlnyomó többsége egyhamar átállna a vegetáriánus vagy vegán életmódra. De ez a trend – és gasztronómiai divat – mégis valóságos. Az élelmiszerboltok termékkínálata várhatóan tovább módosul: nem feltétlenül lesz kevesebb hús a hipermarketekben, de biztosan egyre több növényi alapú terméket fogunk látni. Ezzel párhuzamosan egyre több kifejezetten vegetáriánus, vegán étterem nyílik, és a hagyományos vendéglátóhelyek is bővítik a húsmentes kínálatukat. Szakértők és újságírók már régóta mondogatják, hogy mennyivel kedvezőbb lenne éghajlati szempontból, ha több növényt és kevesebb állatot fogyasztanánk – és nem utolsósorban egészségesebbek is lennénk tőle.

Növényi alapú étkezés a bolygóért

A kutatások azt mutatják, hogy a hús- és tejtermékek fokozzák a klímaválságot, míg a növényi alapú étrend (amely a gyümölcsökre, zöldségekre, gabonafélékre és hüvelyesekre összpontosít) segít megvédeni bolygónkat. A tudósok szerint a vegán és a vegetáriánus étrend a legnagyobb mértékben csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását. A The Lancet című folyóiratban megjelent tanulmányban (Food in the Anthropocene, 2019. január 16.) közzétett adatok szerint a növényi alapú étrendre való globális átállás 2050-re 10%-kal, illetve 70%-kal csökkenthetné a halálozást és az élelmiszertermelésből származó üvegházhatású gázok kibocsátását.

Az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) jelentése megjegyzi, hogy „az állati eredetű termékek – mind a hús-, mind a tejtermékek – általában erőforrás-igényesebbek és nagyobb kibocsátást okoznak, mint a növényi eredetű alternatívák”, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint pedig „az állattartás visszafogása csökkentené a metánkibocsátást is, amely a szén-dioxid után a második legnagyobb mértékben járul hozzá a globális felmelegedéshez”. Nem csoda, hogy egyre több nagy multinacionális cég szélesíti a vegán termékpalettáját, gondoljunk a Nestlé, az Unilever, az IKEA vagy akár a Pápai kampányaira a közelmúltból.

Egészségügyi érvek a vegetáriánussá válás mellett

Úgy tűnik, hogy a vegetáriánusok körében alacsonyabb az alacsony sűrűségű lipoprotein-koleszterin szintje, alacsonyabb a vérnyomásuk, és ritkább a magas vérnyomás és a 2-es típusú cukorbetegség aránya, mint a „húsevők” körében. E népességcsoportnak általában alacsonyabb a testtömegindexe, alacsonyabb náluk a rákos megbetegedések aránya és kisebb a krónikus betegségek kockázata.

A vegetáriánusok száma a magyarok körében évről évre nő, de pontos mérések nincsenek, csak a hús- és zöldségfogyasztás változásából következtethetünk a számukra. Egyelőre csak becsléseink vannak, 1-2% körül lehetnek, míg a világban ez a szám 8% körüli (a fejlett országokban magasabb, a fejlődőkben alacsonyabb. Ez azért lényeges, mert a hagyományos magyar konyha nagyrészt hús- és tejtermékeken alapul – mégis megindult az elmozdulás. A veganizmus sokáig a nagyvárosok hipszterei körében hódított, a közelmúltig sok kisvárosban vagy vidéken ez elképzelhetetlen volt, ma viszont már az itt élők számára is egyre több a lehetőség.

Az átmenet titka azonban nem a szigorú döntés elé állítás, hanem a finomabbnál finomabb vegetáriánus és vegán ételek népszerűsítése – ezeket a fogyasztók nem egészségügyi okokból, hanem spontán, élvezeti célból választják.

A vegetarianizmus finom!

A szívünkhöz a gyomrunkon keresztül vezet az út, az Aviko vegetáriánus kínálata pedig elég motiváció ahhoz, hogy kipróbáljuk a növényi alapú finomságokat. Természetesen a burgonya magában is vegetáriánus és vegán, így a legtöbb hasábburgonyánk, szeletelt burgonyánk, más burgonyás specialitásunk problémamentesen beilleszthető a húsmentes menübe.

Szintén sok vegetáriánus finomságot találunk az étvágyfalatkáink között. Ezek az alapját adhatjá más, összetettebb finomságoknak, mint például egy vegetáriánus tacónak vagy salátának, feldobhatják a húsmentes hamburgereket, nem utolsósorban pedig önmagukban is fogyaszthatók nassolnivalóként. Készíts egy vegetáriánus tálat a legfinomabb falatkákból – remekül harmonizálnak egymással az ízek!

Szintén remek választás a zöldségburger, amit hamburgerek vagy főzelékek feltétjeként ajánlunk. Tápláló és különleges megoldás a mindennapokban!

Ez is tetszhet