Az ősz zöldsége: a káposzta

A káposztafélék családjának legismertebb tagjai a fejes káposzta, a lilakáposzta, a kelkáposzta, de ide tartozik a kelbimbó, a kínai kel, sőt, a karfiol és a brokkoli is. A káposzta az egyik legrégebbi zöldségünk, ami ma is megtalálja a helyét az étlapokon – ismerkedj meg a káposztafélék sokoldalúságával a cikkünk segítségével!

A káposzta nem csak a szegények megmentőjeként és az ókor egyik kedvelt gyógyszereként ismert, hanem mint a gazdagság szimbóluma, legalábbis Amerikában, ahol újévkor azért fogyasztják, hogy a zöld levelekhez hasonló pénz álljon a házhoz. Állítólag a másnaposság ellen is jó, de a téli hónapok vitaminban szegény táplálkozásában bizonyosan nagy segítséget jelent a savanyított káposzta – a régi hajósok skorbut ellen is ezt fogyasztották a magas C-vitamin tartalma miatt. A káposzta külső levelei jó E-vitamin források is, illetve a nyers fejes káposztának magas vas- és kalciumtartalma. Ezen kívül A-, B6-, B12-, D- és K-vitamin található benne, az ásványi anyagok közül pedig mangán, réz, cink, foszfor és magnézium. A káposztában található kén is, ennek köszönheti jellegzetes illatát. A kén azonban nemcsak a káposztát azonosító illatért felelős, hanem segíti a szervezet baktériumokkal szembeni ellenállását is. A jelenleg is folyó kutatások alapján úgy tűnik, hogy a káposzta alkalmas lehet a rákos megbetegedések megelőzésére.

A káposzta jó méregtelenítő, tisztítja a vért, segíti az agy és az idegrendszer működését. A kalóriában szegény, ám rostokban és vitaminokban gazdag zöldség tökéletes fogyókúrázóknak, erre épül a káposztaleves-diéta. A kelkáposzta superfoodnak is számít – meg is kapta a méltó megbecsülést: 1984-ben az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete beválasztotta a világ 20 legfontosabb zöldsége közé.

A káposztát sokféleképp felhasználhatjuk. Frissen tehetjük salátákba, de leveseket is gazdagíthatunk vele: húsleves, fácánleves, libaleves zöldségeként kiváló. A lilakáposztából kétféle levest is készíthetünk: vagy előzetesen besütjük, vagy pedig legyalulva pároljuk kevés hagymával, majd turmixoljuk.

A zsenge fejekből nagyon finom egytálételeket készíthetünk, dinsztelve remek köret válhat belőle, de a rakott, csőben sült káposzta is népszerű, sőt, különféle tésztákat is tölthetünk vele. Kedvelt a káposztával töltött sós leveles aprósütemény a pirog vagy a hasé. A savanyított káposztát kínálhatjuk salátaként, felhasználhatjuk levesekhez, egytálételekhez. A coleslaw-t, azaz a klasszikus, amerikai típusú káposztasalátát még izgalmasabbá tehetjük, ha többféle káposztából – fejes, kel, kínai kel – készítjük.

A káposztához nagyon jól illenek a zöldfűszerek, többek között a zsálya és a kakukkfű, a borsikafű, a babérlevél vagy a tárkony. Izgalmas párosítás a köménnyel, édesköménnyel, szerecsendióval fűszerezett káposzta is. Erős ízét lágyíthatjuk tejföllel vagy tejszínnel az étel jellegétől függően. Jó partnere lehet a cékla, a sárgarépa, a póréhagyma, a krumpli és a hagyma.

A fodros kelből főtt burgonyával és főzőkolbásszal egy tartalmas téli egytálétel készíthető a német hagyományok alapján. Jó ízű köret, ha a párolt fodros kelt felforrósított zsiradékon forgatjuk át fokhagyma, bőkezűen adagolt só és bors kíséretében, de jól áll neki az édeskömény magja és a citrom is. A kínai kelt magas cukortartalma miatt elsősorban kimcsinek, azaz fermentált koreai káposztának használjuk. Belsőbb, zsengébb leveleit használhatjuk salátákban és szendvicsekben is, grillezés során pedig ecettel, sóval, borssal ízesíthetjük. A bordás kel grillezve a legfinomabb. Alsó, vastagabb részét legfeljebb egy percig blansírozhatjuk, utána azonban magas hőfokon grillezzük serpenyőben, sóval és borssal ízesítjük, a végén vajjal fényezzük. Nagyszerű kísérője lehet egy karamellizált sertéscsászárnak vagy szarvas, őz steaknek is.

Ha a legklasszikusabb káposztás fogásokhoz nyúlnánk vissza, az elmaradhatatlan töltött káposzta mellett elővehetjük a frankfurti levest és a kelkáposzta-főzeléket is. Előbbit modernizálhatjuk úgy, hogy kel-krémlevest készítünk néhány karika jó minőségű, grillezett virslivel (esetleg könnyű házi grillkolbásszal), oregánó olajjal és Aviko mogyoróburgonyával, utóbbit pedig a hagyományos kömény és majoránna helyett ízesíthetjük indiai módra curryvel, római köménnyel, korianderrel és kardamomommal.

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!