Allergénmentes kínálat kialakítása – kiszállításra is!

Egyre nagyobb figyelem hárul a különböző ételallergiákra, -érzékenységekre és -intoleranciákra, míg mások egészségügyi vagy életmódbeli megfontolásból kerülnek bizonyos hozzávalókat. Cikkünkben összegyűjtöttük a leggyakoribb alapanyagokat, amelyek problémásak lehetnek a vendégeid számára – melléjük pedig helyettesítőket, alternatívákat is ajánlunk.

Bár már több, mint 170 különböző olyan élelmiszerről tudunk, amely allergiás reakciót válthat ki, a leggyakoribb az alábbi nyolc eset – ezek okozzák az ételallergiák 90 százalékát. Az élelmiszerek csomagolásán is fel szokták tüntetni, ha kagylóféléket, csonthéjasokat, földimogyorót, halat, búzát, tejet, tojást vagy szóját tartalmazhat, ugyanezekre érdemes a leginkább odafigyelni az éttermi kínálat kialakítása során is.

A kagylófélékre érzékenyek számára a biztonság kedvéért érdemes kerülni a sushi éttermeket. A legtöbben ugyanakkor csak a rákfélékre allergiások, a puhatestűekre, például az osztrigára és egyes kagylófélékre nem, így érdemes felkészülten várni a vendégeket olyan szempontból, hogy pontosan mit tartalmaznak a tenger gyümölcseivel készülő fogásaink. A kagylóallergiások számára a kóser menü jelenthet biztos pontot, ennek ugyanis nem részei a kagylófélék.

A csonthéjasok közé olyan kedvelt alapanyagok tartoznak, mint a mandula, pisztácia, kesudió, gesztenye, mogyoró, dió vagy pekándió – így a belőlük készült ételek, azaz a marcipán, a pesto, a növényi tejek egy része is tiltólistás az ezekre érzékenyek számára. A földimogyoró ugyanakkor nem tartozik ebbe a csoportba, tehát adott esetben a csonthéjasokra allergiások is fogyaszthatnak földimogyoróvajat és más földimogyorós ételeket, ahogy például kókuszzsírt vagy napraforgóolajat is. Mivel a csonthéjasok főleg desszertek, fagylaltok receptjeiben szerepelnek, elsősorban a desszertkínálatodat érdemes átnézni ilyen szemmel, majd alternatívákat kínálni.

Sokan ugyanakkor éppen a földimogyoróra allergiások – ezt az összetevőt az afrikai, ázsiai és mexikói konyha használja előszeretettel. A földimogyorós termékek helyett a kókuszból, csonthéjasokból, napraforgómagból készült ételek jöhetnek szóba – amennyiben ezekre nem allergiás a vendég, hiszen a csonthéjas és földimogyoróallergia gyakran jár együtt.

A halak is kiválthatnak allergiát, ami nem jár együtt a kagylófélék allergiájával. A legerősebb reakciót a lazac, a tonhal és a laposhal válthatja ki. Ebben az esetben is a sushit érdemes kerülnie a vendégnek, miközben rákokat, homárt, különböző kagylókat, osztrigát szabad fogyasztania. A sós- és édesvízi halak mellett ne feledkezzünk meg a kaviárról, hallisztről vagy a halolajról sem!

A búzaallergiát sokan összekeverik a gluténallergiával, de akik a búzára allergiások, azok csak búzát (és az ebből előállított kuszkuszt, bulgurt, szejtánt) nem fogyaszthatnak, de más gabonaféléket, például árpát, zabot vagy rozst igen – ahogy amarántot, kukoricát, quinoát, tápiókát és rizst is. Az Aviko kínálatának nagy része, így a Super Crunch termékcsalád is megfelel az igényeiknek, hiszen itt a hasábburgonya a gyártás során rizslisztből készült bevonatot kap, amely garantálja a hosszan tartó ropogósságot elvitel és kiszállítás esetén is. A weboldalon található „Tartalmaz-e glutént?” opcióval könnyen szűkíthetjük a kínálatot a gluténmentes termékekre, amelyek így a búzaallergiások számára is ideális megoldást nyújtanak.

Ehhez hasonlóan a tejallergia sem azonos a laktózallergiával, előbbi esetben ugyanis nem a laktóz megemésztésével, hanem magával a tejjel és a tejtermékekkel van problémája az egyénnek. Miközben az összes tejterméket kerülnie kell (beleértve a kecsketejből készült étkeket is), a növényi italok (mandulaital, szójaital, kókuszital…) nagy segítséget nyújthatnak, vaj helyett pedig érdemes a margarint választani. Nagy segítség lehet a konyhában a kókuszzsír is, a fagylaltok helyét pedig a sorbet válthatja ki. A vegán kínálat garantáltan megfelel a tejallergiások számára is.

A tojásallergia elsősorban a gyerekek körében elterjedt, a legtöbben felnőttkorukra kinövik – de nem mindenki. Tojás rengeteg ételben felbukkan, természetesen a majonézben, fagylaltokban, tésztákban, de akár habos kávékban is – ezek helyett érdemes tojásmentes alternatívákat is kínálni. A tojásallergiások számára is a vegán tojáshelyettesítők, például az aquafaba vagy a magkrémek lehetnek megfelelőek, tehát a vegán kínálat számukra is ideális.

A szójaallergia is a gyerekek körében a leggyakoribb – a hagyományos hazai étkezésben viszonylag könnyen elkerülhető, de az ázsiai ételekben és sok feldolgozott élelmiszerben helyet kap, a szójalecitint pedig élelmiszeradalékként használják, de szerencsére a legtöbb szójaallergiás erre nem reagál. Azoknak a szójaallergiásoknak, akik a húsmentes étkezés részeként választanák a szóját, a tempét és a tofut, más zöldségalapú alternatívákat kell ajánlanunk. Szójaital helyett pedig szerencsére sok más növényi ital, például kókusz-, rizs- vagy mandulaital áll a rendelkezésünkre.

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!