A világon uralkodó trendek, és az életmódunk egyik nagy nyertese egyértelműen a street food. Szinte bármiből lehet street foodos változatot készíteni, kis befektetést igényel és nagyon könnyű új irányvonalakkal, ötletekkel kísérletezni. Nincs szükség bonyolult infrastruktúrára és gyorsan lehet alkalmazkodni az aktuális piaci elvárásokhoz és trendekhez: új ízek, összetevők és receptek jönnek-mennek, de a street food örök.
A fenti változékonyságból fakad az is, hogy a street food az elsők között alkalmazkodhat a technológiai forradalmakhoz is, amikor pedig ez megtörténik, az egészen új, mégis könnyen elképzelhető és praktikus megoldásokhoz vezethet. Nem véletlen, hogy a street food körében terjedtek el már napjainkban is az önvezető és önkiszolgáló büfékocsik. A KFC például Sanghajban használ ilyet – egyelőre biztonsági okokból egy sofőr is ül benne, de ő alapesetben nem avatkozik be a helyi startup fejlesztésébe. A drónok vagy a robot ételkiszállítók szintén már az ajtónkon kopogtatnak, miközben AR és VR (kiterjesztett és virtuális valóság-béli) asszisztensek segítenek az ételrendelésbe a vendégeknek. Nincs már messze az sem, hogy elterjedjen a 3D-s nyomtatóval készített étel és a szintetikus hús.
Vajon ez a street food jövője? Hiszen már ez a jelenje is… De valószínűleg helyesebb azt mondani, hogy ez egy párhuzamos jelen, egy olyan irányvonal, amely az ilyen megoldásokra kiemelten nyitott és érzékeny piacokon – tehát főleg a kelet-ázsiai, technológiailag fejlett és urbanizált nagyvárosokban – fejlődött ki. Lehet, hogy Pekingben már live stream-elő celeb farmertől rendelhetünk online zöldségeket, Sanghajban robotok főznek és szolgálnak ki az éttermekben és szupermarketekben, bizonyos kerületekben pedig már kizárólag rendelésre főznek az éttermekben, de mindez nem valószínű, hogy az egész világon jellemző lesz a jövőben. Nem a technológiai háttér hiányzik, hiszen az már adott, hanem a fogyasztói igény.
Ami azonban globálisan igaz lehet a street food megoldásainak alakulására, hogy környezettudatosabbak és technológiailag is fejlettebbek lesznek. Van olyan food truck, amelyik ingyen wifit kínál a járókelőknek, okot adva arra, hogy a közelében legyenek. A smart megoldásokkal és a napenergiával ellátott food truckok már szintén elérhetőek, ideális, zöld alternatívát nyújtva a hagyományos energiaforrásokkal üzemeltetett kajakamionokkal szemben. Ezzel összhangban megfigyelhető, hogy a népszerű marketingcsatornák is megváltoztak: a Facebook helyett ma már sokan az Instagramon és a Snapchaten hirdetnek – éppen abban a körzetben, ahol vannak. Szintén kézenfekvő irány, ha a street foodos kínálat egyre jobban idomul a sajátos étkezési irányokat követő vagy tudatosabban, egyészségesebben étkező vendégek ízléséhez: mivel a kis büfék és a food truck-ok étlapja is könnyen átalakítható, felértékelődik a trendérzékeny szemlélet és a jó üzleti érzék. Tehát milyen lesz a street food jövője? Pont olyan, mint a jövőnk általában.
Szólj hozzá!