2021 első foodservice trendjei

A vendéglátó szektor lassan egy éve tapossa a pandémia alakította ingoványos és rendkívül vékony ösvényt. Bár néhány optimista hang szerint már tényleg itt áll a küszöbön az éttermek újranyitása, az első negyedév még szinte biztosan a korlátozások jegyében telik el. Ennek megfelelően érdemes felkészülni, hogy a legfrissebb trendek és jelenségek alapján hogy tudjuk kihozni a maximumot a szűkös lehetőségek közül. Ami tavaly még rendhagyó volt, mára lassan hagyományos, és ha jön is a nyitás, biztosan sok vendég és vásárló ragaszkodik majd azokhoz az új lehetőségekhez, amiket a járvány kényszerített ki a piactól. A jelen időszak trendjei, fogyasztói szokásai, a kiszállítás jelentősége és karaktere, a vendégek költési hajlandósága egészen biztosan sokáig támaszpontot, viszonyítási alapot ad majd a vendéglátó szektornak.

Szokás mondani, hogy a jót könnyű megszokni. A bezárás óta néhány nagyon kényelmes lehetőség is a vendégek rendelkezésére áll, ilyenek a “séf házhoz megy” jellegű szolgáltatások. Ez fajlagos bér- és szállítási költségei miatt főleg a nagyobb költési hajlandósággal bíró vendégek számára elérhető. Bizonyára a nyitás után is csábító lehetőség lesz egy nívós étterem csapatát, akár konyhafőnökét vagy arcát “megrendelni”. Manapság úgy látni, hogy ez a fajta szolgáltatás egyszerre jellemző céges partikat és összejöveteleket illetően és magánszemélyek részére egyaránt. A vendégek ilyenkor nem csak a különleges élményt, a közvetlen beszélgetés lehetőségét vásárolják meg, de remek lehetőség reprezentálni is.

Sok étterem egy ideig próbálta a lehető legszorosabb módon tartani a kapcsolatot a vendégeivel, ennek megfelelően mind a rendelések fogadását, mind pedig azok kiszállítását a lehető legszemélyesebb módon bonyolítani. Bár a személyes kapcsolattartásnak van egy exkluzív jellege, és segít fenntartani a vásárlói hűséget, nagyobb mennyiségű rendelés esetén nem hatékony. Egyre nívósabb éttermek is helyezik át az online térbe a kiszállításukat – az internetes platform ugyanis hatékonyabb időben és pontosságban is, mintha egy diszpécserrel beszélnénk. Nem beszélve a kiszállításról – ha az étterem a saját futáraival dolgozik, úgy zsúfoltabb időszakok esetén kapacitáshiánnyal küszködik, amikor pedig nincs rendelés, hiába fizeti őket. Érdemes tehát megfontolni a csatlakozást valamely kiszállításra specializálódott online platformhoz.

Amióta nincs lehetőség személyesen felkeresni az éttermeket, jócskán megváltoztak a vendégek költési szokásai. Bár a köznapi ebédeket illetően nem figyelhető meg jelentős változás az egy főre eső kiadásokat illetően, de alkalmanként a vendégek hajlandók nagyobb összegeket áldozni prémium minőségű, különlegesebb fogásokért. Több étterem is ennek megfelelően tart a kínálatában mindennapi fogásokat, illetve különleges alkalmakra, ünnepekre szánt ételeket is. Megfigyelhető, hogy sok étterem beszállt az árversenybe, és a munkaebéd, avagy hétköznapi vacsora jellegű rendelésekre specializált menüjük árszínvonalát közelítik az eddig is erre az online piaci szegmensre célzó éttermek árszintjéhez.

A vásárlók árérzékenysége a várható gazdasági visszaesés következményében nem fog jelentősen csökkenni – így a nagyobb volumenre való törekvés az árak csökkentésével biztosan trend lesz az egész 2021-es évben. Az otthoni ünnepségeket illetően azonban számolhatunk azzal, hogy mivel a vendégek az italköltséget és a szervízdíjat “megspórolják”, továbbra is hajlandóak lesznek éttermi minőségű fogásokat rendelni, magasabb árakon. 

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!