Az utcáról a dobozba – gyors jelentés a magyar street food helyzetéről

Hogyan birkóznak meg a járványhelyzettel a hazai street food ágazat képviselői? Működhet-e házhoz szállítással egy olyan szektor, ami jellegéből adódóan a fesztiválokkal és az utcai falatozással fonódik össze? Az aktuális stratégiájukról a faddi Gringo Bár és a budapesti Belfrit Magyarország képviselőit kérdeztük.

A Tolnai megyei faddi székhelyű Gringo Bár Food Truck eredetileg egészen más működésre rendezkedett be 2019-ben: autójukkal a hazai fesztiválokat járták, azonban a legutóbbi szezon teljesen elmaradt. Herczig Gábor elmondta, hogy kénytelenek voltak alkalmazkodni a helyzethez, így tervezés, átrendeződés és közvéleménykutatás után úgy döntöttek, hogy leparkolnak: elviteles fogyasztásra állnak át, rendelős telefonvonalat működtetnek, illetve öt környező településre házhoz szállítást is vállalnak. Emellett a nyár folyamán sportrendezvényeken, országos bajnokságokon vonultak fel, hiszen ezeket változatlanul megrendezték.

A gyengébb indulás után olyannyira sikerült megtalálniuk a célközönségüket, hogy ma már alig győzik a munkát, két saját autóval járják a vidéket. Szerencséjükre Fadd közelében nincs hasonló street foodos hely, így a szórólapozás, a Facebook, az Instagram és a Google Cégem reklámereje meghozta a sikert. A Gringo Bár kínálatában a hamburgerek a legnépszerűbbek, de az étlapjukon sok Aviko termék is szerepel, például a bundázott sajtfalatok habanero csilipaprikával, a cheddar sajtfalatok csilipaprikával fekete bundában és a Philadelphia® panírozott krémsajtgolyók – és már tervezik a burgonyarácsok bevezetését is. A működésük egyelőre biztosított, arra számítanak, hogy jó darabig változatlan is marad. Május végéig ugyanis az összes fesztiválos tervüket lemondták a szervezők. Az újabb sporteseményekben, illetve az ausztriai Red Bull Ring meghívásában továbbra is bíznak, minden más a jövő zenéje.

A belga sült krumpli hazai zászlóshajója, a Belfrit Magyarország az éttermi fogyasztás mellett már a járvány előtt is foglalkozott házhoz szállítással és elvitellel, mostanra azonban természetesen náluk is ez vált kizárólagossá, ami a kínálat átgondolását is szükségessé tette. Kiss Zoltán elmondta, hogy az optimalizálás következtében több árukapcsolást vezettek be, menüket alakítottak ki, hogy kedvezőbb áron kínálhassák a fogásaikat. Mivel a házhoz szállítást a nagy aggregátoroldalakon keresztül bonyolítják, amelyek 20-30%-os részesedéssel dolgoznak, korábban csak áremeléssel tudtak kiszállítást vállalni – mostanra azonban a vendégek számára is pénztárcabarát ajánlatokkal hozakodtak elő, amit a házhoz szállítás áfájának csökkentése is megtámogatott. A taktika bevált, a legnépszerűbb rendelések közé a hamburgerek és hasábburgonyák tartoznak – a forgalom azonban így is csak a megszokott 50-60%-a.

Kiss Zoltán elmondta, hogy elsősorban egy fix törzsközönség rendel tőlük, mert az átlag gyorséttermeknél magasabb árkategóriába tartoznak – aki azonban próbálta már a termékeiket, az szívesen visszatér a magas minőség kedvéért. Nagyon hálás a vendégek lelkesedéséért, amelynek köszönhetően egyelőre a Belfrit bírja a szorult körülményeket, noha az üzleteik bérlemények, amelyek zömében plázákban találhatóak, így jelenleg veszteséget termelnek. Ennek ellenére nem tehetik meg, hogy bezárjanak – csak abban bíznak, hogy néhány hónap múlva ismét normál körülmények között működhetnek. Ami minden bizonnyal a teljes vendéglátóipar közös vágya.

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!