Kiszállítás, de hogyan kezdj neki?

A kiszállítás ma a vendéglátóipar legfontosabb mentőöve, így elengedhetetlen, hogy a számunkra ideális módon szervezzük meg a folyamatot. Két út áll előttünk: a saját futárok alkalmazása, vagy az aggregátorcégekkel kialakított partnerkapcsolat. Cikkünkben összegyűjtöttük, mi szól a két megoldás mellett, illetve ellen?

Ha saját rendszert szeretnénk kiépíteni, akkor számolnunk kell vele, hogy ma már nem elég korszerű egy telefonvonalat működtetni erre a célra: kelleni fog egy szoftveres rendszer is, ami kezeli a rendeléseket, majd optimális módon szétosztja a futárok között. Érdemes a közösségi médiafelületeken is biztosítani a közvetlen ételrendelést, a lehetőséget pedig minél szélesebb körben promotálni. Természetesen szükség lesz megbízható futárokra is (erre a megbízhatóságra pedig garanciát is kell szereznünk), majd meg kell határoznunk, hogy mekkora területet szeretnénk lefedni. A területtől függ az is, hogy biciklis, robogós, autós, esetleg gyalogos futárokat alkalmaznánk.

A saját futárrendszer használatának előnye, hogy a fogyasztók jobban kötődhetnek az adott étteremhez: nem véletlenszerűen választanak az aggregátoroldal kínálatából, hanem célzottan minket keresnek fel, szoros közösség alakulhat ki a hely körül még virtuálisan is. Szintén fontos, hogy mi magunk kezelhetjük a fogyasztói adatbázist (amit például promóciós célra is felhasználhatunk) és mi magunk rendelkezhetünk az árrés felett, illetve adott esetben a kiszállítás is gyorsabb lehet. Hátrány viszont, hogy külön személyzetet kell felvennünk és betanítanunk, ami könnyen elvonhatja a figyelmet a „normál” üzletmenettől, illetve az anyagok és rendszerek beszerzése is igényel egy kis beruházást.

A másik lehetőség, hogy szerződünk akár az egyik, vagy akár mindhárom nagy hazai aggregátorcéggel. Ekkor a logisztikai és a szoftveres háttér biztosítása az ő feladatuk, ez a teher lekerül a vállunkról – cserébe azonban magas költségeket teremthet, hogy 20-30%-os jutalékot kérhetnek tőlünk. Ilyenkor meg kell barátkoznunk azzal a helyzettel is, hogy a szolgáltatásunk minősége immár nem csak rajtunk múlik, részben kiesik a látókörünkből – igaz, képzett csapat kezébe kerülnek az ételeink. Mivel az összes aggregátorcégnél fontos szempont, hogy az étel minél gyorsabban érjen oda a vendéghez, kis, átlagosan 4-5 km sugarú körben vállalják a kiszállítás.

Egyértelműen az aggregátorok mellett szól a professzionális online jelenlét és az ebből fakadó szélesebb elérés – ráadásul gyakran akciókkal, kuponokkal, ingyenes szállítással vonzzák be a vevőket, ami számunkra is forgalomnövekedést hozhat. Ennek az árnyoldala viszont az, hogy kisebb a személyes elköteleződés az étterem irányába: a vendég lehet, hogy csak találomra választott a Nepincér, a Wolt vagy a Bolt akciós kínálatából, meg sem jegyezve, hogy honnan érkezett hozzá az étel.

Mint látható, mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai – minden étteremnek magának kell mérlegelnie, kiszámolnia, lehetőleg tesztelnie is, hogy melyik válik be jobban. Akár a vendégeket is érdemes megkérdezni, hogy számukra mi lenne a kedvezőbb! A Konyhanyelven hasábjain pedig továbbra is érdemes tájékozódni a legújabb, ételkiszállítást érintő hírekről, trendekről és megoldásokról.

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!