Kényszerűségnek indult, de tartós megoldásnak bizonyult: a koronavírus-járvány berobbanása olyan korlátozásokat hozott, amelyre az éttermek egyetlen lehetséges lépése a kiszállítás bevezetése vagy felfejlesztése volt. Márciusban új partnerek tömege rohamozta meg a legnagyobb magyar vendorcégeket, miközben a munkájukat elvesztők közül sokan futárként próbáltak elhelyezkedni. Néhány hónappal később már egyértelművé vált: a módszer működik, az emberek többet és szívesen rendelnek online gyakorlatilag bármit, ez alól pedig az étel sem kivétel.
S bár nyáron újra megnyílt az ország és beindult a belföldi turizmus is, Budapestre például nem tértek vissza a vendégek, így ott továbbra is elsősorban a kiszállításra kellett támaszkodniuk az éttermeknek. Sokan pedig továbbra is inkább elkerülik a zsúfolt, zárt helyeket, ahová az éttermek is tartozhatnak – főleg úgy, hogy az ősz beköszöntével a teraszok is egyre kevésbé lesznek használhatóak. A jelenség nemzetközi: az Egyesült Királyságban például egy felmérésben a megkérdezettek kétharmada mondta azt, hogy a korlátozások feloldása után is kerüli a pubokat, az éttermekbe pedig a korábbi vendégek fele nem tervezett visszatérni. Olaszországban pedig a kávézók látogatói az új környezetben teljesen eltűntek, a tulajdonosok 90 százalékos visszaesésről beszéltek az első hetekben.
A hatás ráadásul tartósnak tűnik, így annak is érdemes belevágnia az ételkiszállításba, aki esetleg egyelőre még nem tette. Egy, az ausztrál piacon végzett felmérés megkérdezettjeinek 41%-a nyilatkozta azt, hogy a koronavírus hosszútávon is jelentős mértékben alakította át a fogyasztási szokásait. A válaszadók többsége (62%) a zsúfolt helyeken nem érzi biztonságban magát, és továbbra is kerülni fogja ezeket a helyzeteket. Az e-kereskedelem megerősödése ebben a felmérésben is tetten érhető: a megkérdezettek 36%-a válaszolta azt, hogy van olyan termék, amit az újranyitás ellenére inkább továbbra is online fog megvásárolni.
Az ételkiszállításnak számtalan pozitív oldala van, a járvány tetőpontján elsősorban a biztonság motiválta a vásárlókat, hiszen az érintésmentes, automatizált megoldásoknak köszönhetően kockázat nélkül juthattak hozzá a rendelésükhöz. Az emberek az otthon töltött napok alatt sem szívesen mondtak le a kedvenc fogásaikról, ami változatosságot vihetett az otthoni főzésbe, miközben az éttermi élményt is rekonstruálhatták. A kényszerhelyzet ráadásul olyan fejlesztéseket vezetett be, amelyek tartós megoldásnak bizonyulhattak: mind a futárok oldaláról, mind konyhatechnikailag maximálisan igazodtak a vásárlók igényeihez, amelyek nemcsak az étel, hanem a szolgáltatás minőségét is javították. Az Aviko egy teljes termékcsaládot állított a kiszállítás szolgálatába: a Super Crunch hasábburgonyák remekül ellenállnak az időnek, megőrzik ropogósságukat, az étvágyfalatkák pedig új étkezési alkalmakat is teremthetnek a vásárlók számára – hiszen már korántsem csak ebédet vagy vacsorát rendelnek házhoz a vásárlók. A legújabb trendeket az is igazolja, hogy egyre szélesebb a reggeliválaszték az ételrendelő oldalakon – miközben egyre több cukrászda, gofrizó, palacsintázó, fagyizó is csatlakozik hozzájuk, de már akár csak egy kávét is lehet rendelni.
A melegétel mellett a szupermarketek, hipermarketek élelmiszerkiszállítása is igazodott a piaci igényekhez, ami szintén elválaszthatatlan a karanténtól – hiszen ugyancsak a tömeg elkerülése miatt megnőtt az igény az online bevásárlásra. A cégek között egy időverseny is kezdődött – az első hetek káosza után, amikor alig lehetett kiszállítási időpontot foglalni, az ár mellett a gyorsasággal tudják magukhoz csábítani a vásárlókat a nagyobb élelmiszerláncok, hiszen hatalmas előny, ha akár már aznap kézhez kaphatjuk a rendelésünket. Szintén a járványhelyzet következménye volt, hogy a taxitársaságok is bekapcsolódtak az ételkiszállításba: a Főtaxi a Spar, a 6×6 Taxi pedig a Príma (CBA) cégcsoport rendeléseit vitte ki, hiszen az utasaik száma megcsappant. Hasonló reakció volt a Bolt Food megjelenése is: a taxitársaságként ismert Bolt, amely áprilistól a Wolt és a Netpincér vetélytársává vált azáltal, hogy ételek házhoz szállítását (is) vállalja.
A kiszállítócégek szárnyalását jól igazolja, hogy a Netpincért is magába foglaló nemzetközi vállalat, a Delivery Hero idén felkerülhetett legfontosabb német tőzsdeindexre, a DAX Indexre, oly mértékben nőttek a bevételei a házhoz szállítás iránti érdeklődés megugrásával. Ez a siker pedig feltehetően tovább növeli mind a szolgáltatás presztízsét, mind a minőségét, ami a kiszállítási piac további szárnyalását hozhatja el. A házhoz szállítás tehát egy olyan sikerágazat, amelyből érdemes kivenned a részed – a Konyhanyelven hasábjain rendszeresen közlünk híreket, tippeket a témában, hogy segítsük a fejlődést és a legújabb trendek beépítését a gyakorlatba.
Szólj hozzá!