Miközben Európában lassanként újraindul az élet, sokan úgy vélik, hogy már semmi sem lesz ugyanolyan, mint a koronavírus-járvány előtt. Akár a valós félelem, akár az óvatosság, akár az új lehetőségek felismerése beszél az emberekből, az élet sok területén számíthatunk változásokra, amelyek akár hosszútávon is velünk maradhatnak. Az egyik ilyen a higiénia kérdése – a szállodaiparban már határozott lépéseket tettek ezügyben, amelyeket várhatóan a vendéglátóipar is átvesz majd. A következő éveket ugyanis várhatóan ez a kérdés határozza majd meg: az a vállalkozás lesz sikeres, amelyik el tudja érni, hogy a vendég biztonságban érezze magát nála.
A folyamatok két irányból indultak el: az olyan elismert, nagy, nemzetközi szállodaláncok, mint a Marriot, az Accor csoport vagy a Hilton szigorúbb higiéniai protokollt vezettek be, másfelől pedig a helyi felügyeleti szervek is megvizsgálhatják és jóváhagyhatják a szállodák állapotát. Látványos példája a szigorítások iránti kétoldalú keresletnek, hogy már a magánlakások kiadását koordináló Airbnb is bejelentette: bevezetnek egy ajánlott takarítási protokollt, az eredményt pedig – ahogy eddig is – a vendégek értékelhetik a felületen keresztül.
A szabályokból arra is következtethetünk, hogy mi vár az éttermekre, kávézókra, bárokra az újranyitás után. A mögöttes higiéniáról a konyhákban már sok szó esett – mint sok vendéglátóhely tulajdonosa hangsúlyozta, eddig is maximálisan betartották az élelmiszerbiztonsági szabályokat a konyhában, így a vendégek biztonságérzetét inkább a vendégtérben végzett munkával és óvintézkedésekkel teremthetik meg. Ahol már küszöbön van az enyhülés, például Ausztriában és Olaszországban, ott általában az asztalok közt másfél-két méteres távolságtartást, a belépéskor kötelező kézfertőtlenítést és a vendégtérben is kötelező maszk- és kesztyűviselést írtak elő. Május elejétől az „újranyíló” vidéki Magyarországon mindez annyiban különbözik, hogy csak a teraszokon, kerthelyiségekben fogadhatnak vendégeket az éttermek, cukrászdák, kávézók, presszók, a megfelelő távolságtartás betartása mellett. Maszk viselése viszont csak a tömegközlekedésen és az üzletekben kötelező.
A Marriot a felületek alaposabb tisztítása és a személyes kontaktusok minimalizálása mellett az élelmiszerbiztonságra is nagyobb hangsúlyt fektet. Ennek keretében fertőtlenítési irányelveket és oktatóvideókat készítenek, amelyekből az ételek biztonságos előkészítéséről és felszolgálásáról is tanulhat a személyzet. Emellett változtatnak a szobában való fogyasztás szabályain és a büféasztalokhoz is más módon lehet majd hozzáférni. A Hiltonban többek között ajtóvédő pecsétekkel, a gyakran használt felületek (például a villanykapcsolók, kilincsek és távkapcsolók) extra fertőtlenítésével, a fitneszcenter körültekintőbb takarításával és érintkezésmentes becsekkolással védekeznek – emellett olyan innovatív takarítási technológiákat is bevetnek, mint az elektrosztatikus spray-k és az ultraibolya fertőtlenítőfények. Az Accor láncolat pedig az inspekcióval, minőségellenőrzéssel foglalkozó Bureau Veritasszal fogott össze, hogy közösen kidolgozzanak egy olyan biztonsági és tisztasági protokollt, amelynek teljesülését aztán egy matricával igazolhatják. A Franciaországból induló, majd egész Európára kiterjesztett kezdeményezés a biztonságos újranyitás lehetőségeit propagálja a minisztériumok, kormányok felé is.
Az intézkedések másik iránya arról szól, hogy az állam vagy a felügyeleti szervek is igazolhatják, hogy az adott szálloda teljesíti az újonnan bevezetett előírásokat. Hogy mindebből Magyarországon mi és hogyan valósul majd meg, még kérdéses – a legutóbbi állásfoglalását még a járvány kezdeti fázisában adta ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ), így jelen pillanatban az itt megfogalmazott irányelvek jelenthetnek útmutatást. Itt inkább javaslatokat, mint egzakt szabályokat olvashatunk.
Ami a fentiekből világosan látszik, hogy a turizmus-vendéglátás sikeres újraindításához az kell, hogy ne csak a szabályok tegyék lehetővé az újranyitást, hanem a vendégeknek is kedvük legyen ismét szobát foglalni egy hotelben, családi születésnapot rendezni egy étteremben vagy akár csak meginni egy kávét egy kávézóban. Ehhez pedig az kell, hogy úgy érezzék, biztonságban megtehetik mindezt, és csupa jó élménnyel gazdagodnak az ott töltött órák vagy napok során. A szállodák és éttermek tehát joggal szigorítják a higiéniás szabályaikat és vonják ki a felesleges személyes kontaktusokat a folyamatokból, hiszen ennek legalább akkora gyakorlati jelentősége lehet, mint amennyire növeli irántuk a bizalmat és a szimpátiát, ami hosszútávon a legfontosabb eredmény.
Szólj hozzá!