Bort a borásztól névvel kampányt indított a borászatok koronavírus-járvány idején történő támogatására a bormarketinggel foglalkozó Grape Content reklámügynökség. A borászatokat sújtó kihívásokról és a kampány céljáról a Grape Content alapítójával, Kiss Líviával beszélgettünk.
Milyen kihívások elé állította a borászatokat a koronavírus-járvány?
A válság a borászatokat is nehézségekkel sújtja világszerte, akárcsak sok más szektort. A negatívumok mellett azonban fontos látni a jelenlegi helyzetben rejlő lehetőségeket is – mert azok is vannak.
Rövidtávon a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a szőlőben a jelenlegi, termő időszak a legköltségesebb periódus, ami egészen a szüret végéig tart. Ez igényli a legtöbb munkaerőt, ráadásul a napszámosok hétről hétre élnek, így ha felmondanak nekik, akkor azzal ők is nagyon nehéz helyzetbe kerülnek. Mindezek mellett a legtöbb pincészetnél a tavalyi évjárat borainak palackozása és címkézése is most történik, ami szintén nagy költséget jelent a számukra.
A legnagyobb kockázati tényező az idő. Minél hamarabb indul újra a turizmus, minél előbb lehetnek újra rendezvények, annál hamarabb fognak tudni a minőségi borászatok megerősödni a krízist követően.
Várhatóan az alsókategóriás borokat készítő pincészeteknek kell a legkevesebb bevételkieséssel számolniuk, ezek a borok a szupermarketekben továbbra is gazdára fognak találni. A legkevesebb bor a HoReCa szektorban fog értékesítésre kerülni a következő időszakban a hazai és a nemzetközi vendégek, illetve a rendezvények hiánya miatt. Ha a nyár folyamán újraindul az élet, akkor is minimum két-három nehéz év vár a termelőkre, javuló járványügyi körülményeket feltételezve.
Hogyan fogadta a szakma a kormányzati segítséget, amelynek keretében mentesülnek a közterhek alól, illetve könnyítettek a hitelfelvétel feltételein?
A hazai birtokok 40%-a veszteséges volt a járvány előtt. A borkészítés egy olyan műfaj, ami folyamatosan beruházásokat igényel, ezért a hitelmoratórium sokakat érinthet. A likviditás fenntartásához feltételezhetően sok cég további hiteleket felvételére kényszerül majd.
Most zárult le a bor exporttevékenységet segítő marketingtámogatások pályázati beadása. Nagy kérdés, hogy a jövőben erre számíthatnak-e a pincészetek vezetői. Kulcsfontosságú számukra, hogy az eddigi külföldi értékesítési csatornáik, ha alacsonyabb lángon is, de működjenek.
Mesélj a kezdeményezésről: miért és hogyan jelenthet segítséget a Bort a borásztól kampány? Akár hosszú távon, a járványhelyzet után is napirenden tartanátok az üzenetét?
Minden válság egy fájdalmas, de ugyanakkor lehetőségekkel teli helyzetet teremt arra, hogy sokkal fókuszáltabbak legyenek a piaci szereplők. A „bort a borásztól” vagy angolul „#wine from the cellar” gondolatunk ennek az eredménye. A Grape Contentnél azzal az eltökélt szándékkal dolgozunk családi márkákkal, hogy segítsünk nekik a kategóriájuk piacvezető szereplőivé válni. Ahhoz, hogy a partnereinktől vagy más pincészetektől rendszeresen vásároljanak a borrajongók, fogyasztói szokássá kell, hogy váljon, hogy egy borászat weboldalán online rendelnek bort vagy akár személyesen beugranak pár palackért a kedvenc borászataikhoz.
Mi csak annyit tettünk, hogy publikáltunk egy cikket a Grape Content weboldalán, ami azt a témát feszegeti, hogy miért fontos – amennyiben van rá lehetőség – direktben vásárolni a bortermelőktől. A cikket mostanáig hirdetés nélkül 3583 egyedi látogató nyitotta meg és valószínűleg olvasta el. Annyit tudunk tenni, hogy a témát rendszeresen feldobjuk a sajtóban – azzal már elégedettek lennénk, ha havonta minimum 2 helyen szerepelne ebben a témában cikk legalább augusztusig.
Hogyan vásárolhatunk a pincészetektől: a személyes vásárlás mellett milyen arányban van lehetőség online rendelésre is?
Hiába volt lehetőség eddig is szinte minden hazai pincészetnél borvásárlásra és egyre többeknél online rendelésre is, a bevételük ezeken a csatornákon az évek során egyre csökkent, hiszen már a benzinkúton is lehet jó borokat beszerezni. Most sokan szebb és jobb weboldalakat építenek, aktívabban használják a social médiát és online borkóstolókat tartanak, hogy így tartsák vagy akár erősítsék a kapcsolatot a fogyasztóikkal. Ez fontos, de sajnos nem elég. Sok helyen és sokaktól kell olvasni a téma fontosságáról, hogy érdemleges számú megrendelésük legyen a borászatoknak.
Milyen változásokat láttok még a hazai pincészetek számára a járvány után?
Biztos, hogy minden birtok racionálisabb működést fog kialakítani és céltudatosabb lesz. Úgy gondoljuk, hogy a borvidéki szintű együttműködések is hatékonyabbá válhatnak, hiszen a cél mindenkinél ugyanaz: minél több vendég érkezzen a borvidékre, amikortól ez már lehetséges.
Szólj hozzá!