A koronavírus terjedése világszerte átrendezte a gazdaság működését és a fogyasztói szokásokat, a korlátozásokra pedig a legtöbb szektor hasonlóan reagált: próbálják úgy fenntartani vagy átalakítani a működésüket, hogy az minél kevesebb emberi érintkezéssel járjon, mégis sikerüljön megtartani a munkahelyeket és minimalizálni a bevételkiesést is.
Magyarországon jelenleg április 11-ig kijárási korlátozás van érvényben, ami a vendéglátóipari egységek működését is korlátozza – csak házhozszállítással vagy elvitelre készíthetnek ételt. Sok étteremvezető pedig most szembesült először azzal, hogy szükség lenne az ételkiszállítás bevezetésére – lássuk, mik az első lépések a folyamatban, és mire érdemes odafigyelned a kezdetekkor!
- Hidd el: érdemes!
Egy friss német tanulmány szerint a vendégek egyre nagyobb rugalmasságot várnak el az éttermektől, ez pedig a jelen helyzetre lefordítva azt jelenti, hogy szívesen fogyasztanák a megszokott kedvenceiket otthon, akkor és úgy, ahogyan azt elképzelték. Ha tehát azon gondolkozol, hogy vajon a Te éttermednek, bisztródnak vagy büfédnek érdemes lenne-e belevágni a kiszállításba, a válasz: igen! Ma már a legkülönbözőbb célközönségű és profilú vendéglátóhelyek vállalják a házhoz szállítást, a luxuskategóriától a gyorséttermeken át a házias ízekig a piac minden szereplőjére igény van ebben a formában is.
- Mit kínálj?
Érdemes úgy kialakítani a rendelhető menüt, hogy könnyen kezelhető maradjon – ne ajánld ki a teljes megszokott kínálatot, ugyanakkor szerepeljen benne az ebéd- vagy vacsoramenük mellett néhány snack és desszert is. Fontos szempont az ételek megválasztásánál, hogy alkalmasak legyenek a szállításra – tehát akkor se romoljon a minőségük, ha 40 percig utaztatják őket.
- Kiszállítani, de hogyan?
A kiszállítás módjában két úton indulhatsz el, amelyeken belül számos elágazást találhatsz. Választhatod a saját futárrendszer kialakítását, vagy szerződhetsz a nagyobb kiszállító-hálózatokkal (NetPincér, Wolt), amelyek több partner kínálatát gyűjtik össze a felületeiken. Mindkettőnek megvan az előnye és a hátránya is – ha a gyűjtőcégeket választod, érdemes egynél többel is megállapodni, hogy ne válj kiszolgáltatottá, ha viszont saját munkatársakat alkalmaznál, szükséged lesz a futárok mellett egy logisztikai szoftverre, egy ezt kezelő diszpécserre és némi szervezőkészségre is – például ki kell találnod, hogy mekkora területre vállalnád a szállítást, milyen járművekkel, nem utolsó sorban pedig milyen biztosítékot szerzel magadnak a futáraid megbízhatóságát illetőleg.
- Kikkel és mikor?
Hasonlóan fontos mérföldkő annak a meghatározása, hogy milyen nyitvatartás szerint működtetnéd a kiszállítási rendszert, ehhez pedig milyen emberállományra van szükséged. Az ideális természetesen az, ha sikerül megtartanod minden beosztottad munkáját, azonban átszervezésekre szükség lehet, hiszen az új étlap új munkafolyamatokat kívánhat, miközben a csomagolást és a futárokkal való kapcsolattartást is vállalnotok kell.
- Miben érkezzen a finomság?
A kiszállításhoz bizony csomagolóanyagra is szükség lesz, amely szintén igényel némi tervezést. Érdemes végiggondolnod, melyik étel milyen csomagolásban szállítható a legpraktikusabban, miközben természetesen azt sem hagyhatod figyelmen kívül, hogy lehetőleg meleg is maradjon, aminek melegnek kell maradnia. Kiegészítő szempont lehet a környezetvédelem, ami nemcsak hasznos, hanem szimpatikus megoldás is, végül pedig érdemes a brandingelésre is áldozni – így nemcsak profibbnak tűnsz majd, de a vevőid is könnyebben megjegyzik, honnan érkeztek a finom falatok.
- Mindezt mennyiért?
Az árszabásnál az összes eddigi szempontot érdemes összevetni: a fogások árába muszáj lesz beleszámítani a kiszállítás pluszköltségét is, ugyanakkor a vevők számára még így is vonzó ajánlattal kell előállni. A konkurencia feltérképezése után érdemes azon is elgondolkodni, milyen apró figyelmességgel tudod meghálálni, hogy a vendégeid Téged választottak – így pedig bizonyára újra megteszik ugyanezt!
- Tudja meg a világ!
Ugyanolyan fontos az ételszállítás gondos megtervezése, mint az, hogy erről a lehetőségről a vásárlóid is értesüljenek. Vesd be az összes elérhető csatornát, a közösségi médiát, az offline felületeket, a gerillamarketinget vagy akár a sajtót is – légy kreatív, stílusos és határozott! Egy jó kampány és egy jól targetált hirdetés a törzsközönséged mellett rengeteg új érdeklődőt is becsatornázhat.
- Figyelj és fejlődj!
Ma már nincs olyan esemény, jelenség vagy szolgáltatás, amiről pillanatokon belül ne jelennének meg az első vélemények online – ez pedig ugyanolyan hasznos lehet, mint amennyire kockázatos. Figyeld a visszajelzéseket, válaszolj rájuk és kezeld őket, ha pedig építő jellegű kritikát fogalmaznak meg, próbáld meg a saját hasznodra fordítani! Természetes, hogy egy új szolgáltatás bevezetésénél előfordulnak gyerekbetegségek, azonban ezekből is rengeteget lehet tanulni – hidd el, néhány hét múlva már sokkal könnyebb lesz minden! A vevőidnek pedig szimpatikus lesz, hogy törekszel a fejlődésre.
- Háláld meg a hűséget!
A házhoz szállítás közös érdek – jó a home office-ban dolgozó vagy kényszerűségből bezárkózó vendégeidnek és jó az éttermednek is. Éppen ezért érdemes apró juttatásokkal kedveskedni a Téged választóknak: akár ajándékokkal, akár hűségpontokkal, akár más kedves és hasznos gesztussal megköszönni, hogy Tőled rendeltek. Ezzel kitűnhetsz a versenytársaid közül, és ki tudja: az alkalmi megrendelőidből könnyen visszatérő vendégek lehetnek akár online, akár offline – ha ez újra lehetséges lesz.
- Ha bevált – tartsd meg!
Belevágtál a kiszállításba, az első tapasztalatok pedig nem is lehetnének kedvezőbbek? Mit szólnál ahhoz, ha hosszútávon is berendezkednél erre a megoldásra? Ha a válság után is megtartod a házhoz szállítási rendszert, azzal újabb rétegeket szólíthatsz meg, ráadásul versenyelőnyt is szerezhetsz – érdemes tehát elgondolkodni azon, hogy ne csak átmentei megoldásokat alakíts ki, hanem tartósan is beépítsd a kiszállítást a profilodba.
Hamarosan újabb hasznos tippekkel folytatódik a kiszállítással kapcsolatos cikk-sorozatunk, tartsatok velünk!
Szólj hozzá!