A kényelem új szintje – smart hotelek

Egyre többet hallani a smart hotelekről, amelyek már korántsem olyan sci-fibe illő, elérhetetlen konstrukciók, mint néhány éve hittük. A szállodák felokosítása lassanként természetessé válik, ahogyan mára az okostelefonok is egyeduralkodóvá váltak a piacon. De milyen előnyei vannak a smart hoteleknek, és hogyan lehet a tiéd is az? Ennek jártunk utána a cikkünkben.

A szállodák okossá tétele minden érintett félnek az érdeke, hiszen mindannyiuknak kedvez: a tulajdonosnak magasabb bevételi lehetőségeket és alacsonyabb működési költségeket tesz lehetővé, a személyzet számára egyszerűsíti a munkát, a vendégeknek pedig még több élményt nyújt és higiéniai szempontból is jóval biztonságosabb lehet. De mitől is lesz valami smart hotel? Az ilyen létesítmények tulajdonképpen internetalapú eszközöket használnak, amelyek kommunikálnak és interakcióba lépnek egymással – a vendégek pedig mindent egyetlen távirányítóval, tablettel vagy okostelefonnal irányíthatnak. Ide tartozhat a szobában a fények, a függönyök, a hőmérséklet beállítása, de akár szolgáltatásokat is rendelhetünk, az internetkapcsolatnak köszönhetően pedig minden pillanatban aktuális, személyre szabható megoldásokat kaphatunk. Azaz egy okos szoba figyeli a vendég igényeit, mindenben a rendelkezésére áll, minden korábbinál kényelmesebb és kézreesőbb megoldásokat kínál a komfortérzet és a szórakoztatás területein.

Ezenfelül a smart megoldások elősegítik az érintésmentességet is, amely a járvány árnyékában különösen nagy előny, hiszen a vendég a saját eszközein keresztül is intézheti például a be- és kicsekkolást vagy a szállodai szolgáltatások megrendelését, így a személyzettel is kevesebbszer kell találkoznia. Az olyan nagy szállodaláncok, mint a Hilton vagy a Marriot már bevezették ezeket a megoldásokat, így várhatóan előbb-utóbb a teljes szektorban elterjednek – lássuk, milyen előnyökkel jár az okosítás, és hogyan valósíthatod meg!

Fenntarthatóság

A smart megoldások energiatakarékosabb szobaműködtetést tesznek lehetővé. Például beállítható, hogy a fényforrások mikor milyen erősséggel világítsanak a kinti fénynek megfelelően, de a fűtés erőssége is könnyen optimalizálható, mindez pedig alacsonyabb közműszámlákat eredményezhet. Ehhez mindenekelőtt szükség van a szobák automatizálására, okoseszközök beépítésére a megfelelő vezérlőprogramokkal – így jöhetnek létre a lakossági szinten is terjedő okosotthonok szállodai megfelelői.

Személyesség

A személyesség kulcsfogalommá vált a globalizált, egyre személytelenebb világunkban: egy-egy apró, erre irányuló gesztus máris otthonosabbá tehet egy szállodai szobát. Az okoseszközök képesek a nevén szólítani a vendéget, miközben ő könnyedén személyre szabhatja azokat – például beléphet a saját Netflix, Spotify stb. fiókjába. Már készül az Alexa for Hospitality rendszer is, amelynek segítségével az Amazonon tárolt hangoskönyveit és zenéit is egy mozdulattal elérheti a vendég. Ezekhez a fejlesztésekhez mindenekelőtt a hangfelismerést, a hangparancsok bevezetését kell megoldani a szobákban – ami a privát eszközeinken már szinte mindennaposnak számít.

Könnyebb információszerzés

A smart szobában a vendégnek könnyebb aktuális információhoz jutnia akár a szállodáról, akár másról, hiszen a hangalapú kérdéseire is releváns választ kaphat. Megtudhatja például, hogy a hotel éttermében van-e szabad asztal, de akár a környék bárjairól, turistaattrakcióiról is tájékozódhat. Fontos, hogy a szálloda foglalási rendszerét rákössük erre a smart hub-ra, hogy foglalhatóak legyenek és érdemes kialakítani egy interaktív térképet is – a többi már megy magától!

Adatgyűjtés

Természetesen az okoseszközök által összegyűjtött személyes adatokat törölni kell, de más adatmorzsákból sok hasznos információt ki lehet nyerni. A felhasználói szokásokról, trendekről például sokat megtudhatunk, az így megszerzett tudást pedig visszaforgathatjuk a fejlesztésekbe. Például a legnépszerűbbnek mutatkozó tévé- és rádióadók lehetnek az automatikus beállítások, de a szoba közkedvelt konfigurációiból is tanulhatunk.

Gyorsabb problémamegoldás

A szobát monitorozó smart eszközök segítségével felgyorsíthatjuk a problémamegoldást is, hiszen a személyzet előre láthatja, ha valami nem működik tökéletesen, így megelőzheti a meghibásodásokat. Ez pedig kevesebb fennakadást, kevesebb időkiesést okozhat a szobakiadásban – valamint a vendégeket is kevésbé fogja zavarni a karbantartás. Ehhez mindössze az eszközök távoli megfigyelését kell biztosítani, hogy ellenőrizhető legyen a teljesítményük – így pedig folyamatosan biztosítható a helyes működésük, ami egyben az egész szálloda tökéletes üzemelését is garantálja.

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!