Food truckot indítanál? Ezeket gondold végig!

Bár úgy tűnik, a vendéglátós helyzet valamennyire normalizálódott, sok esetben a kép csak rosszabb lett, mint kijárási korlátozás idején volt, hiszen az éttermek nyitva lehetnek, de ettől még nem feltétlenül lesznek vendégek. A költségek viszont újra felléptek.

Ebben a kiélezett helyzetben érthető, ha mindenki úgy próbál boldogulni, ahogy lehet. A fizikai üzlet egyik kiterjesztése lehet, ha beszállunk a food truck bizniszbe, hiszen mennyire jó, ha van egy mozgó árus része is a kínálatunknak, amivel ráadásul bárhová és bármikor mehetünk. De valóban így van ez? Erre a kérdésre keressük a választ e havi cikkünkben.

A food truck már az első itthoni megjelenése óta eléggé izgatja az emberek fantáziáját, főleg mióta megjelent A séf című film: jaj de jó, Cubano szendvics, ésatöbbi. Rengetegen gondolták, hogy beszállnak a bizniszbe, de sajnos hiába jöttek utána itthon érdekvédelmi szervezetnek csúfolt gittegyletek, sajnos még 2020-ra sem történt érdemi változás… hát gyakorlatilag semmiben, így a mai napig kétszer is érdemes meggondolnia annak, aki bele szeretne vágni a dologba.

Kezdődik az egész a kocsi beszerzésével. Ha nagy szerencsénk van, akkor itthon is akadhatunk ilyenre, de készüljünk fel, hogy Németországból vagy Hollandiából kell majd hozatnunk, minden egyéb forgalomba helyezési lépést pedig itthon kell végeznünk. Szerencsénk van akkor, ha a beltér megfelelő, de benne van a pakliban, hogy ott sem száz százalékig fog minden klappolni és átalakításokra lesz szükség. Így ennek a költségével is számolnunk kell, bár tény, hogy messze nem vagyunk ott, mintha egy fizikai éttermet kellene berendeznünk.

Ilyenkor érdemes azt is végiggondolni, hogy egyáltalán mit akarunk kínálni? Ugyanazt vagy mást, mint az étteremben, és melyiket miért? Szeretnénk a fővárosban mobilizálni magunkat, vagy máshol képzeljük el a működésünket? Akarhatunk azért is kajakamiont, mert a kiszállítási területünk nem ér el mindenhova, de ha mondjuk le tudnánk állítani valahová az autót, akkor máris meg tudna duplázódni a forgalom (legalábbis reményeink szerint). Nagy biznisz volt régen a heti egy gasztrofesztiválon való részvétel, sőt, aki rentábilisan akart food truckot üzemeltetni, nagyon nem is volt más opciója. De egyrészt ezek a fesztek már a válság előtt megszűntek, másrészt pedig azonfelül, hogy az idei nyár kuka, igen jó kérdés, mikor lesz erre megint alkalom és lehetőség.

Megvan a termék, de kell hozzá előkészítő konyha, illetve a megfelelő személyzet is. Jó opció, ha az aktuális konyhát lehet erre kinevezni, de van rá esély, hogy ott vagy hely, vagy más probléma miatt ez nem fog beleférni. Mivel a jelenlegi szabályzás miatt ilyen értelemben nem tud önhordó lenni a food truck, ezért kell mellé egy mindenféle engedéllyel ellátott konyha, ahol az előkészítő dolgokat meg lehet csinálni.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy ki fogja mindezeket elvégezni. Bár csábító lehet, hogy az aktuális személyzet nyakába lőcsöljük az egészet, praktikussági szempontokat is figyelembe véve bizony van rá esély, hogy egy teljesen külön gárda fog kelleni, vezetővel, váltókkal, mindennel. Hiába tűnik könnyűnek, hiszen ez „csak egy food truck”, azért minden logisztikával és egyéb, előre nem látható, de egészen biztosan felmerülő problémával együtt egész embereket kívánó feladat ez, már csak az anyaétteremmel azonos városban is, nemhogy vidéken, amikor szombat este elromlik az aggregátor, elfogy a hús, ellenben mindenki enni akar.

Ha már arról volt szó, hogy hová menjünk: sajnos ezen a téren még mindig elég korlátozottak a lehetőségek. Budapesten (és tudtommal a vidéki nagyvárosokban) nem lehet csak úgy leállni valahová egy parkolójegy árán, így javarészt csak privát helyekben vagy közterülethez kapcsolódó magánterületben lehet gondolkodni. Ehhez jönnek még a fesztiválok és az egyéb rendezvények (már ha vannak), valamint a magánjellegű kitelepülések mondjuk egy irodaház udvarára.

Akár úgy vágunk bele, hogy még nem volt éttermünk, akár tapasztalt rókák vagyunk, marketingre mindenképp költenünk kell. Előbbi esetben azért, hogy megismerjenek minket, és ránk essen a választásuk a konkurencia helyett, utóbbi esetben pedig talán valamennyivel könnyebb dolgunk van, de ha nem a saját városunkban vagyunk, neadjisten a külföldiek körében is népszerű környéken, akkor sem árt, ha nem a véletlenre bízzuk a dolgot. Jó megoldás lehet social media, de a helyszíni fizikai szórólap osztogatás is ide tartozik.

Nagyjából végignéztük a szempontokat, így most már kicsit összeszedettebben tudunk visszanézni a nyitókérdésre, miszerint nyissunk-e food truckot. A kérdés még így is komplex. Ha még soha nem vendéglátóztunk, csábító lehet, hiszen a bekerülési költsége jóval kisebb, cserébe viszont az elérése is, és ha nincs egy bombabiztos(nak tűnő) helyünk, hogy hová menjünk, akkor bizony könnyen bajba is kerülhetünk.

Ha most is van éttermünk, neadjisten kiszállítással is foglalkozunk, vagy csak tervezzük felvenni a repertoárunkba, erre lehet egy jó opció (adott esetben egyszerűsített kínálattal) a food truck. Csak számoljunk vele, hogy a megnövekedett emberi erőforrásokkal is jól kell tudnunk bánni, és a minőség sem mehet az új hely kárára.

A rendezvények, fesztiválok most úgy tűnik, még egy ideig hanyagolva lesznek, és bár van rá esély, hogy az év második felében azért lesznek ilyen lehetőségek, a realitásokat is érdemes figyelembe venni, amikor megpróbáljuk saját magunkat ebben a koordinátarendszerben elképzelni.

Amiről még nem beszéltünk, de már a legelején fontos lépés: üzleti terv készítése, ami egyáltalán megmutatja, hogy mi a pénzügyi realitása az egésznek, minden fentebbi szempont, illetve a tervezett kapacitás fényében. Lehet, hogy a számok kiadják a sikert, de érdemes azt is figyelembe venni, hogy hány napot tudunk a hónapban üzemelni, mert szemben a fizikai étteremmel, egy food trucknál ez nem biztos, hogy 30 nap lesz.

Rengeteg oldalról lehet még vizsgálni a témát, írjátok meg kommentbe, hogy ti mit gondoltok a food truck bizniszről, és találkozunk a következő hónapban!

reggeli

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!