Érintésmentesség – Innovatív műszaki megoldások éttermek számára a koronavírus után

A koronavírus-járvány utáni új világ új megoldásokat kíván: kell találnunk egy olyan életformát, amellyel átvészelhetjük a veszélyes időszakokat, miközben a lehetőségekhez mérten a megszokott életmódunkat is fenntarthatjuk. A járvány első hullámát követő gyors átalakulás gyors válaszokat kívánt, és bár elmondható, hogy a vírusveszélyt minimalizáló technológiai megoldások még csak gyerekcipőben járnak, hiszen mindössze néhány hónapja alakult ki rájuk az igény, az biztosnak látszik, hogy a következő időszak a biztonságérzet megerősítéséről szól. A vendéglátóipar számára is számos olyan innováció jelent meg, amelyek nemcsak biztonságosabbá, hanem könnyebbé is tehetik az életet: nem egy olyan ötlet született, amit a vírustól függetlenül is érdemes kipróbálni, hiszen általuk az éttermünk sokkal védettebbé válik.

A járvány elleni védekezés kulcsa az emberi érintkezések minimalizálása – és miközben mindenkinek elemi szüksége van a társas kapcsolatokra, való igaz, hogy számos esetben nem esik nehezünkre higiénikusabb, gyorsabb vagy kényelmesebb megoldást választani, ha ez együtt jár azzal, hogy elkerülhetjük a közösen használt felületek megérintését vagy az idegenekkel való túl közeli kontaktust. Az alábbi megoldásokban ez az elv köszön vissza az éttermek, kávézók, bárok falai között is!

A biztonság a belépésnél kezdődik: több helyen bevezettek egy, a repülőterekhez vagy kórházakhoz hasonló lázmérési rendszert, amin mind az ott dolgozóknak, mind a vendégeknek át kell esnie. Ez megvalósulhat a távlázmérők segítségével, vagy ennél diszkrétebben, hőkapuk segítségével, esetleg észrevétlenül, nagyon precíz hőkamerákkal. Egyik sem túlságosan futurisztikus megoldás! A bejáratnál elhelyezett kézfertőtlenítőkkel tovább fokozhatjuk a biztonságos légkört.

A vendégtérben a hangsúly a minél kevesebb közvetlen pincér-vendég érintkezésre kerül, illetve arra, hogy mind a személyzet, mind a vendégek a lehető legkevesebb potenciális veszélyforrást jelentő tárggyal érintkezzenek. Közismert tény, hogy az egyik legkönnyebben szennyeződő tárgy a vendéglátóhelyeken az étlap, hiszen számtalan ember kezében megfordul nap mint nap. Szerencsére azonban könnyen helyettesíthető modernebb és egyszersmind praktikusabb módon! A megoldások lényege az, hogy a vendég anélkül választhasson magának a kínálatból, hogy kézbe kelljen vennie egy közös tárgyat. Így a legkézenfekvőbb megoldás, ha a saját okoseszközén, tehát a telefonján vagy a tabletjén böngésszen.

Az étlapot a legkönnyebben egy QR kódon keresztül tehetjük elérhetővé, amit könnyen az asztalokra matricázhatunk. A módszer további előnye, hogy az appban nemcsak válogatni, hanem rendelni és akár fizetni is lehet, így még minimálisabbá tehető a pincérekkel való interakció. További nagyszerű előnye a rendszernek, hogy a menü így szabadabban rendezhető, azaz a vendég számára is áttekinthetőbb: például egy mozdulattal szűrhet a különböző allergénekre, összetevőkre, ételtípusokra, árakra stb. A QR kódos rendszer kiépítése ráadásul egyáltalán nem drága és nem is bonyolult. Hasonló megoldást kínál a magyar fejlesztésű Segédpincér nevű rendszer is, amely szintén az online térbe költözteti az étlapot és a rendelést is – a részletekről hamarosan interjút is olvashattok a fejlesztőkkel!

Természetesen egyelőre nem várhatjuk el mindenkitől, hogy rendelkezzen okoseszközökkel (bár valószínűleg ez néhány év múlva már szinte kizárólagos lesz). Így áthidaló megoldásként elhelyezhetünk érintésmentes digitális kijelzőket a vendégtérben a menü kijelzésére, illetve elektromos pincérhívókat, amelyekkel a nélkülözhetetlen mennyiségűre csökkenthetjük a pincérek mozgását.

Apropó, pincérek: ahogy a vendégek esetében is az a cél, hogy a kezük ne szennyeződjön, úgy az étteremben dolgozók esetében is. A legtöbb vendéglátóhelyen ma már érintőképernyős felületeken kezelik a rendeléseket, ami a közös használat miatt szintén potenciális veszélyforrás – azonban ma már léteznek antimikrobiális kijelzők is, amelyek segítenek kiküszöbölni ezt a problémát.

Végezetül a fizetésnél is törekedhetünk az érintésmentes megoldásokra a már említett appos változaton kívül is: a készpénz visszaszorítása valójában a vírustól függetlenül növekvő trend, de a járvány idején ennek az egészségügyi vonzatai is előtérbe kerültek, hiszen a bankjegyeken és érméken rengeteg kórokozó megtapadhat. A bankkártya csak az egyik megoldás a készpénz felváltására – itt is a legjobbak az érintős változatok, hiszen azokat ki sem kell adnia a kezéből a vendégnek. Emellett azonban terjedőben van a mobiltelefonos, e-wallet megoldás, de hamarosan valószínűleg már kriptovalutában fizetni sem lesz ördögtől való a mindennapokban.

És mi a helyzet a házhoz szállítással? Az elmúlt hónapokban felvirágzó irányzat jelentősége feltehetően a jövőben sem csökken majd, így érdemes ezt is tökéletesíteni. Bár az még túlságosan sci-fibe illőnek tűnik, hogy robotok végezzék a kiszolgálást (noha természetesen már erre is vannak működő példák), a kiszállításban vagy a drive-in szolgáltatásokban ez már kevésbé futurisztikus: több kísérlet is indult arra például Kínában, hogy robotok és drónok vigyék házhoz a rendeléseket. A kiszállítás kényes pontja, hogy hiába a sok óvintézkedés, mégiscsak számos kézen és járművön át jut el az étel a konyhából a vendéghez. Ezen többek közt olyan zárható ládákkal változtatnának, amelyek hermetikus védelmet ad az ételnek az utazás során, a szakácsok után pedig legközelebb csak a megrendelő juthat a közelébe.

Látható tehát, hogy számos területen fejleszthetjük az éttermünket a biztonságosság jegyében – a legtöbb ötlet pedig egyáltalán nem extrém, minden bizonnyal néhány éven belül a vírustól függetlenül is elterjed majd. Érdemes tehát trendkövetők helyett trendteremtőnek lennünk!

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!