Újranyitás! De hogyan?

Vasárnap éjféltől Budapesten is megszűnt a kijárási korlátozás, ami együtt jár azzal, hogy a vidéki, majd Pest megyei enyhítések után immár a fővárosban is újraindulhat az élet, ez alól pedig a vendéglátás sem kivétel. Ebben a cikkben arra keresünk választ, hogy vajon milyen kondíciókkal kezdődhet a budapesti újranyitás!

Aki esetleg egy hamburgerzsömlébe zárva töltené a mindennapjait, annak egy gyors áttekintés: Budapesten az elmúlt hónapokban a vendéglátóhelyek nem fogadhattak beülős vendégeket, csak az étterem munkatársai tartózkodhattak nyitvatartási időben odabenn, ezáltal reálisan csak az elviteles, illetve a kiszállítós rendelések működtek. Ez a korlátozás enyhült május 4-től vidéken, május 18-tól pedig Pest megyében is: előbb a terasz, majd pedig már a belső tér is nyitva lehet. Nem sokkal később kiderült, hogy a május 18-i változtatáscsomag a budapesti vendéglátóhelyeket is érinti: itt is a teraszok nyitásával indulhat újra az élet, az ígéretek szerint a főváros kéthetes lemaradással fogja követni a vidéki szabályozást. Hogy mindez a gyakorlatban mit jelent, az alábbiakban megvizsgáljuk!

Szóval első körben vegyünk egy képzeletbeli budapesti éttermet, akik burgert árulnak, és jelen pillanatban a nyitás küszöbén állnak. Kezdjük kívülről, hiszen jelenleg csak a terasz engedélyezett. Ez ugye csak annak fog enyhülést hozni, akinek egyáltalán van terasza, de az utóbbi időben még ők sem lehetnek nyugodtak, ugyanis néhány politikai jellegű változás, például főépítészváltás következtében jó néhány terasz kénytelen volt elveszteni régi fényét, csak, hogy a városképbe jobban illeszkedjen, illetve az ott lakókat ne annyira zavarja.

Természetesen funkcióját még így is be tudja tölteni, de akinek  egyáltalán nincs terasza vagy csak minimális, az ezzel az enyhítéssel sokat nem ér.Így első körben azok lettek az enyhítés nyertesei, akiknek megmaradt / megújult a teraszengedélyük tavalyról, mivel ilyet igényelni nem egy kétperces procedúra.

A következő lépés az éttermek belső terének részleges megnyitása lehet. A vidéki példából kiindulva itt is lesz szabályozás arra nézve, hogy kik és hogyan ülhetnek egy asztalhoz, de nyilvánvalóan ennek a betartása csak és kizárólag a vendégeken múlik, hiszen ki fogja ellenőrizni, hogy valóban egy háztartásból vannak-e, vagy sem (beugratós kérdés volt: senki). 

Ilyenkor a vendéglátóhely felelőssége lesz, hogy valamennyire szeparálható legyen a tér. El lehet ezt érni a székek számának csökkentésével, valamint az asztalok egymástól távolabb való elhelyezésével, de egy kicsit előre is szaladtunk, hiszen a vendégünk épphogy csak belépett az étterembe.

Kezdésként ajánlott biztosítani neki kézfertőtlenítési lehetőséget, praktikusan vagy a bejáratnál, vagy legkésőbb a pultnál, ahol rendelni tud. Valószínűleg a kitett, fogdosós étlapok nem lesznek a legszerencsésebbek, de igaz ez az összes olyan dologra, amit a krach beütésének a kezdetekor már nem volt ajánlatos kinn tartani, lásd evőeszközök, szalvéták stb.

Mint ahogy Budapesten most is csak maszkban, vagy szájat eltakaró anyaggal lehet belépni zárt terekbe, ez minden bizonnyal az éttermekre is igaz lesz, így érdemes lehet erre is számítani – bár az étkezésnél úgyis le kell venni, szóval minimum kérdéses, hogy mi lesz erre a megoldás. Ugyanitt ez újfent közös társadalmi összefogást igényel, hiszen ha valaki az előírás ellenére bejön mondjuk egy fast casual étterembe, eljut a kasszáig maszk nélkül, akkor A) vagy kiküldésre kerül, amit szinte biztos, hogy nem fog jó néven venni B) vagy felveszik a rendelését, ami viszont a többi vendéggel szemben nem korrekt. Sajnos tökéletes megoldás nincs, ezért is fontos, hogy mindenki belássa ezen intézkedések fontosságát. A várakozás is egy fontos pont, minden bizonnyal itt is érvényben lesz a 1,5 méteres távolság egymástól, ami kisebb éttermek esetében elhozhatja a régen várt érzést, amikor is az utcán áll a sor, csak sajnos ez egy szomorú apropója ennek az amúgy jóleső látványnak, és ami még rosszabb, az utcán való közlekedést is gátolhatja.

Az étterem oldaláról szinte biztosan szükség lesz az összes dolgozónak maszkra. Ahol látványkonyha van, ott minden bizonnyal szükség lesz egy plexi falra, hogy ne tudjon semmi kintről bejutni, ami esetlegesen problémát tudna okozni az ételben. 

Ugyanúgy, mint eddig, az éttermek részéről a legmagasabb szintű fertőtlenítési protokollra lesz szükség – elméletben, de az is nyilvánvaló, hogy minden hasonló elképzelés csak annyira tud hatékony lenni, amennyire betartják / betartatják. Néhány példa lehet erre: a közös területek (asztalok, székek, pultok, mosdók) X óránként való fertőtlenítése, amennyiben van közös légkondicionáló rendszer, annak fertőtlenítése, folyamatos rigorózus kézmosási / gumikesztyű hordási protokoll (ez utóbbi például jelen pillanatban elég nehézkes, ugyanis már hetek óta nincs elérhető rendelhető mennyiség ezekből), érintésmentes fizetés és kiszolgálás, és a sort még a végtelenségig lehetne folytatni. Egyértelmű, hogy az ördög itt is a részletekben rejlik, tehát meg kell találni azt a vékony vonalat, ami elméletben a lehető legmagasabb szintű védelmet és biztonságot nyújtja ÉS még be is tartható minden ott dolgozó számára, hiszen tudvalevő, hogy minden rendszer annyira erős, amennyire a leggyengébb láncszeme az. 

Felelős vendéglátósként a legfontosabb kérdés, hogy mi mennyire és hogyan vagyunkfelkészülve a nyitásra; tudva azt, hogy többszáz, ha nem több ezer másik hely is ugyanezen a derbyn versenyez. Lesz elegendő kéz- és felületfertőtlenítőnk, gumikesztyűnk, higiéniai eszközünk? Meglesznek azok a tárgyi feltételei a nyitásnak, amik szükségesek? Az embereink megkapják a szükséges információkat, és be is tartják azt?

Érdekes kérdés lehet az is, hogy bár eddig a túlélés egyetlen lehetősége a kiszállítás volt, de meg fog-e maradni ez a lehetőség az újranyitás után is? Jelen pillanatban három nagyobb szolgáltató dolgozik a piacon, és ha mellévesszük a helyben fogyasztást is, akkor négy rendszerben kell adminisztrálni a rendeléseket, ami könnyedén vezethet instant káoszhoz is. Ha megmarad, melyik marad meg, és miért? Biztosan szeretnénk azt a helyzetet, hogy a helyben fogyasztó vendég többet várjon, mint a kiszállítós rendelés (hiszen ez könnyedén megtörténhet); sőt, továbbmenve, mi élvez majd így prioritást? Szeretnénk a vendégtéren keresztülcaplató futárokat, akik a helyben fogyasztástól eltérve külön sort, neadjisten, ha többen vannak, tömeget képezzenek, vagy az étterem előtt cigizgetve várjanak? Megannyi kínzó kérdés, de a másik oldalról ismernünk kell a számainkat, és tudni kell, hogy mikor mit szeretnénk. Könnyű ugyanis pro vagy kontra nyilatkozni, de amennyiben nem lesz elegendő helyben fogyasztó vendég, addig a kiszállítás elengedése vagy megtartása sem olyan egyszerű. Illetve ne feledjük: a legtöbb, most kiszállítós hely csak kényszerből szállt be, és maga az üzlet sem arra lett kialakítva (szemben sok, eleve már erre tervezett létesítménnyel), hogy futárok járkáljanak benne.

Ennyi volt mostanra az újranyitási tipphalmaz, bizonyára hamarosan már mindenki bölcsebb lesz, találkozunk a következő hónapban!

reggeli

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!