A szállodai reggeli változásai az elmúlt években

Napjainkban a kávéházi, éttermi reggeli reneszánszát éli. Franciaországban mindig is volt hagyománya, az emberek szívesen ültek ki egy teraszra vagy mentek be egy szállodába reggelizni. Itthon ennek a trendnek volt egy kis szünete, amikor jellemzően csak a szállóvendégek éltek a lehetőséggel – azonban most újra divat lett a reggeli, mint olyan.

Ennek hátterében az állhat, hogy az internet, valamint a social media közelebb hozza az embereket. Arról nem is beszélve, hogy sokkal többet is utaznak külföldre, így egyszerűen látják, hogy más országokban ez megy már és jó, menő. A magyar közönség is látja, hogy külföldön a reggelizésnek kultúrája van, így itthon is egyre inkább van rá igény, amire a szállodák és vendéglátóegységnek reagálnak is. Illetve az is fontos, hogy a reggeli fogalma megváltozott: kicsit át kellett kattanjon a fejekben, hogy a reggeli is ugyanúgy lehet egy alkalom vagy kikapcsolódás, mint amikor elmegy az ember vacsorázni. Ezt már a magyar vendégkör is kezdi felismerni, tetszik nekik.

Egyre inkább látni már fiatalokat is, hogy elmennek reggelizni a belvárosba – beszélgetnek egy friss croissant vagy egy omlett mellett – ahelyett, hogy otthonról vinnék magukkal a párizsis, margarinos zsemlét.

Néhány évvel ezelőtt az átlagember lelki szemei előtt az „éttermi reggeli” kifejezés hallatán a másodosztályú parizer, olcsóbb növényi alapanyagú sajtkészítmény és fonnyadt zöldség jelent meg. Nem számítottak különböző nemzetek szokásai, mindenkinek az európai, vagy más néven a kontinentális reggeli volt az asztalra téve. Szerencsére ez mára megváltozott, ma már a vendégek és a vendéglátóhelyek is minőségorientáltabbak.

Mi a Hotel Nemzetiben az újranyitástól kezdve erre törekszünk. Folyton megújulunk, változunk, fejlődünk.
Nemrég ismét hatalmas átalakítást végeztünk a koncepciónkon, így előtte körbejártunk néhány szállodát ötletet gyűjteni – úgymond mi is reggeliztünk. Direkt úgy választottunk, hogy különböző kategóriájú helyeket tudjunk megnézni. Azt vettük észre, hogy nem találkoztunk már rossz alapanyaggal, vagy azzal, hogy a reggeli csak unalmasan, személytelenül ki lenne rakva a vendégeknek. Óriási figyelmet fordítanak az egészségtudatosságra, az allergiákra és intoleranciákra, a vega-és vegán életmódokra. Magasabb kategóriákban előfordul, hogy külön organikus, bio, vagy éppen keleti sarkokat alakítanak ki jellegzetes ételkínálattal. Vannak olyan belvárosi szállodák, ahol frissen sütnek „látványpályán” gofrit, palacsintát, kenyérlángost, kürtős kalácsot. Nagy hangsúlyt fektetnek a  jó minőségű, tradicionális magyar alapanyagok megismertetésére. A külföldi vendégek odavannak a hungarikumokért.

A kínálatot nézve a vendégek igénye abszolút eltérő lehet. Ezt nagyjából úgy tudnám szemléltetni, hogy ha a vendégek „típusait” egy skálán képzeljük el, akkor annak két végpontja van:
Aki üzleti úton van, sok esetben már reggeli közben is dolgozik. Neki letisztult igényei vannak: jó kávé vagy tea, minőségi, intuitív reggeli, diszkrét odafigyelés. Törzsvendég esetén jó, ha ismerjük a szokásait, például, hogy milyen kávét iszik, hogy szereti az omlettet, hol szeret ülni (csendesebb vagy nyüzsgőbb részén az étteremnek).
Vannak viszont olyan vendégek, akik a kulináris élményeket keresik a reggeliben is. Nekik fontos a felszolgáló jelenléte, igénylik azt, hogy figyeljenek rájuk. Nagyon jól tud esni nekik, ha megelőzzük a kérésüket, és már visszük azt a kávét, amit szeretnek, vagy úgy készítjük el a tojást, ahogy ők szeretik.

Nálunk is így működik: ha tudjuk, hogy valamelyik vendégünk több napig nálunk reggelizik, és van valamilyen szokása, vagy bele van kényszerülve valamilyen étrendbe, akkor neki sokszor külön kedveskedünk. Volt olyan például, hogy rendeltünk kóser, nyers vegán, súlyos mogyoró- vagy gluténérzékeny embereknek is fogyasztható menüt – ezeket nem tudjuk elkészíteni 100 százalékos biztonsággal a konyhán, inkább megrendeljük erre szakosodott helyekről -, hogy a vendégünk tényleg jól érezze magát nálunk, elégedetten távozzon és legközelebb is minket válasszon.

Szerencsére kezdünk átfordulni abból, hogy „egy szállodában a reggeli van, essünk túl rajta, együnk gyorsan, sokat” és egyre inkább egy élményt, egy eseményt jelent a reggeli eltöltése. Ennek elősegítéseképp a szállodák is próbálnak interaktív étkezéseket kínálni, akár különböző játékokkal és szórakoztatási lehetőségekkel.
A Hotel Nemzetiben például mivel a szálloda múltja miatt a kultúrának és művészeteknek erős hatása van, a reggeliztetésbe is belevittük ezt: különböző művészeti szigeteket alakítottunk ki. Van, ahol a vendég megfestheti saját ásványvizét helyi szörpökkel, van, ahol könyvek közül válogathat.

reggeli

Én úgy látom, hogy a jövőben még inkább az egészségtudatosság lesz a középpontban, talán kicsit már „egészségtelen” egészségtudatosság – ez ugyan furán hangzik, de arra gondolok, hogy sokszor túlzásokba esnek az emberek. Nagyon jó irány, hogy egyre többen követik a fenntarthatóságot és a szezonalitást. Régen ez nem annyira számított, és ugyanúgy télen is volt „nagyon finom” karalábé ízű sárgadinnye a reggeli kínálatban – mert nagyjából olyan íze volt a melegházas, világ másik végéről érkezett sárgadinnyének, de kinn kellett lennie, mert ez számított luxusnak. Most már sokkal jobban figyelnek arra, hogy a gyümölcs és zöldség minél frissebb legyen, minél közelebbről érkezzen – ha nem is lehet minden helyi, de legalább a környező országokból. A vendégek is ezt kezdik el keresni a kínálatban: friss, egészséges alapanyagokat, jóízű, kellemes étkezést.

pap_mark_alairas

 

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!