Étteremértékelő rendszerek másképp – a közösségi média ereje

Az étteremértékelő rendszerek megléte alapvető fontosságú, hátterében pedig igazán egyszerű ok áll: szeretünk jót enni, és szeretjük tudni, hol ehetünk jót. Az értékelésnek számos, egymástól teljesen különböző módja van.

Természetesen a szakma maga is felállít különböző rangsorokat, és értékeli az éttermeket bizonyos szempontok alapján. A leghíresebb ilyen értékelő rendszerről, a Michelin Guide-ról mi is írtunk korábban. Kisebb hangvételben ilyen lehet például a Dining Guide listája, melyet rendszeresen kiad szegmensenként és típusonként. Ide számítanak továbbá azok a gasztronómiában elismert pályát megjárt szakemberek által vezetett magánoldalak, blogok is, melyeken egyéni tapasztalataik alapján értékelik az adott éttermeket.

Ugyanígy a magánemberek is rendszeresen értékelik az általuk látogatott éttermeket. Így volt ez 30-40 évvel ezelőtt is, csupán annyi különbséggel, hogy akkor szájról-szájra terjedtek a vélemények. A közösségi média térhódításával azonban ez is megváltozott: a vendégek képesek laikusként is jelentős hatással lenni egy-egy étterem hírnevére és megítélésére azzal, hogy pozitív vagy negatív élményt osztanak meg a közösségi médián. Sőt, külön felületek is születtek a célra – ezekkel foglalkozunk blogcikkünkben, és bemutatjuk előnyeiket, valamint hátrányaikat.

Bár itthon kevéssé használjuk, biztosan mindenki hallott már a Yelp-ről. Az oldal lényegében közösségi média felületként működik, és kifejezetten vendéglátóhelyek értékelésére jött létre. A felhasználók nem csupán csillagokkal és konkrét véleménnyel értékelhetik az adott vendéglátóegységet, de videók formájában is tehetnek közzé visszajelzést róluk. Ezen kívül lehetőségük van egymással direkt módon is beszélgetni véleménycsere céljából.

Világszerte használt étteremértékelő felület a TripAdvisor, mely külön magyarországi oldallal is rendelkezik. Szállodákat, hoteleket, étteremet, és lényegében bármilyen vendéglátóegységet megtalálunk rajta a vendégek értékelésével. A beérkezett információk alapján a honlap különböző szempontok szerint listázza a helyeket, így például kereshetünk éttermeket árkategória, kínálat, különböző étrendeknek való megfelelés, vagy akár célközönség alapján is.

Ugyanezen az elven működik a kifejezetten magyar Etterem.hu vagy Ittjartam.hu oldalak. A szűrők alkalmazásával való keresésre mindkét oldalon lehetőség van, illetve az etterem.hu oldalon van online asztalfoglalási lehetőség is, az ittjartam.hu oldalon pedig – a Yelp-hez hasonlóan – a vendégek képeket is feltölthetnek. Sőt, az oldal a vendégeket is listázza, értékeli például a legtöbb fotót feltöltőket. Mindkét felület lehetővé teszi a vélemények bizonyos mértékű értékelését – előbbin „jelenteni” lehet, ha nem megfelelő stílusban íródott vagy valótlanságot tartalmaz a szöveg, a második esetében pedig a kritika hasznosságáról lehet visszajelzést adni.

Az ilyen étteremértékelő felületek számos előnnyel járhatnak az éttermek számára. A legalapvetőbb, hogy „ingyen marketing” lehetőséget nyújtanak, hiszen minden pozitív véleménnyel újabb potenciális vendégeket tudnak bevonzani. Az éttermek továbbá szélesebb közönséget érhetnek el, olyan látogatók is megtalálhatják őket az oldalon, akik egyébként a hely létezéséről se tudtak volna. Az értékelésekben kihangsúlyozhatják az adott étterem olyan tulajdonságait, melyekre az külön gondot fordít – például „nagy plusz pontként” szolgálhat, ha olvasható a véleményekben, hogy gyerekbarát vagy kutyabarát a hely. Az étterem számára konkurenciájáról is visszajelzésként szolgálhat. Rendszeresen figyelve a véleményeket, könnyedén megtalálhatják azokat az elemeket, melyek a vendégek számára fontosak. Ez nagy segítség lehet abban, hogy az étterem irányvonalát, fejlődését meg tudják határozni.

Másik oldalról az ilyen felületek hátránya a szubjektivitás lehet. Az étteremkritikusok munkájuk során igyekeznek minél inkább kizárni saját érzéseiket, és objektív szempontok alapján, kizárólag a szakmaiságot figyelembe véve értékelni az adott éttermet. „Laikusként” a vendégek ezt nem mindig tudják megvalósítani, őket sokkal inkább befolyásolják egyéni érzéseik, tapasztalataik. Ez problémás lehet például azért, mert attól, hogy egy vendég ízlésének nem felelt meg teljes mértékben az elfogyasztott fogás, nem feltétlenül kell azt levonnunk tanulságként, hogy az rossz volt. Mivel az egyéni tapasztalatok alapján leírt véleményeket ellenőrizni vagy felülbírálni nem lehet, előfordulhat, hogy azok részben torzítanak. Az éttermeknek természetesen ezeket a kritikákat fogadniuk kell, azonban a felületek nem mindig teszik lehetővé a direkt válaszadást. Így az étteremnek nincs lehetősége alakítani a róla kialakult képet. Szerencsére minél több vélemény érkezik egy adott étteremről, annál pontosabb képet lehet kialakítani a segítségükkel. Ennek megfelelően például, ha 50 pozitív véleményre jut egy negatív tapasztalat, azt az olvasók is betudhatják annak, hogy a személyzetnek éppen rossz napja volt. Ezt elősegítendő, akár fel is hívhatjuk vendégeink figyelmét arra valamilyen formában, hogy az étterem megtalálható ezeken a felületeken és örömmel vesszük a kritikákat.

étteremértékelő

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!