Esküvői catering – Mire figyeljünk a nagy nap előtt?

Az esküvő szervezését általában az ifjú pár kezdi, de a későbbiekben nagyon sok esetben belefolynak a szülők is. Ilyenkor lehetnek anomáliák, hiszen mást-mást tartanak szem előtt, de ezeket lehet kezelni: én általában azt szoktam javasolni az ifjú párnak, hogy esküvőjük legyen példaértékű, olyan, amit ők szeretnének. 🙂 Nagyon sokféle esküvő van, nézzük most lépésenként.

A helyszín egy nagyon fontos része a dolognak, hiszen a megrendelő – általában a menyasszony – mindenképpen el szeretné dönteni, hogy milyen környezetben legyen a nagy nap, valamint sok esetben ez határozza meg a tálalást és a különböző vendéglátási módozatokat is. A helyszín lehet étterem, kifejezetten esküvői helyszínnek kialakított terem vagy sátoros kitelepülés. Ebből is vannak a hagyományos retro stílusú sátoros kitelepülések, és van az amerikai stílusú. Ez azt takarja, amikor találunk egy parkot vagy kastélyszerű épületet mellette egy parkkal, és ott építjük meg a helyszínt félig sátor – félig zárt terem megoldással. Ilyenkor külön kell színpadot és táncteret építeni, valamint olyan környezet kialakítani, ami a vendégek minden igényét kielégíti – ez az egyik legköltségesebb megoldás. A legáltalánosabb az étteremben vagy zárt helyiségben zajló esküvő. Mindenképpen fontos, hogy az ifjú pár ne csak a saját szemével nézze a helyszínt – gondolni kell például a környéken való parkolási lehetőségekre.

Nem szabad túl sokféle ételt és italt rendelni, mert felesleges – elviszi a büdzsét, és nincs rá szükség. Általában egyszerűsített verziót preferálunk, négy-öt féle röviditallal kényelmesen megoldható egy esküvő. A csomagajánlat vagy strigulázás tekintetében úgy látom, hogy a rendszer egyre inkább átáll az előbbire, hiszen sokkal egyszerűbben kezelhető a vendéglátó és a vendég számára is.

Hasonló a megoldás az ételeknél. Vannak extra menüsorok, ami már egyben kulináris élményt is okoz – a szakácsok persze szeretnek ilyen menüsorba is belemenni, mert kihívást nyújt nekik és alkothatnak – illetve vannak a hagyományos menüsorok. Ezen a téren úgy gondolom, hogy ha a húsleves mellé kérnek egy ragulevest, akkor már elindultunk valamerre. 🙂 Ha lehetőség van két levesre, akkor gyümölcslevest vagy krémlevest nagyon jó például mellé rakni. Ugyanígy van a főételnél, szeretnénk már eltérni a rántott hús – sült krumpli misztériumától, hiszen sokkal több mindent tudunk ennél. Tehetünk például a menüre grillhúst valamilyen mártással, párolt vagy grillezett zöldségekkel. A krumplipüré helyett készíthetünk nagyon finom pürét zöldségekből is. Ragaszkodhatunk természetesen a panírozott húshoz, de akkor mondjuk tegyünk bele tölteléket, és máris teljesen működőképes. Desszertek tekintetében választhatunk tányérdesszerteket, friss gyümölcssalátát. Figyelni kell, hogy ne essünk túlzásba, nem kell 7-8 féle édes és sós aprósütemény. Ha van egy szép menyasszonyi torta, néhány édes sütemény és friss gyümölcsök, tökéletesek.

A szervizt illetően – bár erről jövő hónapban beszélek majd részletesen – én általában a büfé- vagy a tálszervizt szoktam javasolni, mert azok kezelhetőek legkönnyebben. Ha megvan az étel és ital, olyan nagy baj már nem lehet. 🙂

esküvő

A dekoráció azért nagyon fontos, mert ez adja az első benyomást. Amikor a vendégsereg megjön, a termet és így a dekorációt látja meg először. Vannak naturálisabb, egyszerűbb dekorációk és van a másik oldal, amikor az ifjú pár túlzásba esik – szerintem a jó megoldás a kettő között van. A legfontosabb kérdés, hogy a menyasszonynak milyen a színvilága – neki kell eldöntenie, hogy milyen színeket szeretne, és hogyan harmonizáljanak. Vannak egyszerűbb megoldások, amikor a terem adottságaikat alakítjuk – például sormintába rendezzük – fésűrendszerbe vagy U alakba – az esküvői asztalt szépen megterítve. Vagy használhatunk körasztalokat, ezek elegánsabbak és kényelmesen körbeülhetőek a vendégek számára, ráadásul az ételeket és italokat is könnyebb tálalni.

Ezt még meg lehet fejelni asztalszoknyával és székszoknyákkal, úgy még elegánsabb lesz. Felmerülhet a probléma, hogy valakinek mindenképp háttal kell ülnie az ifjú párnak. Erre jó megoldás, ha csinálunk a körasztalok mellé egy főasztalt, ahol csak az ifjú pár és a legközelebbi rokonok ülnek – ez egy maximum 12 fős asztal legyen.

A dekoráció tekintetében megkérhetünk egy dekoratőrt, vagy megcsinálhatjuk a magunk baráti társaságával – ami akár külön jól is sikerülhet, viszont egy bizonyos időintervallumra foglalt helyszín (például étterem) esetében, aki készíti a dekorációt, az nem tud részt venni a szertartáson. Ugyanígy problémás a takarításkor, ha az esküvő véget ér éjjel 3-kor, az étterem pedig nyitna reggel 9-kor, viszont akkorra már semmi nem maradhat. Ezért is érdemes legalább a szervezés egy részét dekoratőrre bízni.

esküvő

A menyasszony és vőlegény esetében javasolni szoktam, hogy csomagoljunk nekik külön valamit, mert ők az a két vendég, akikhez mindig odamennek koccintani, beszélgetni, gratulálni, és éppen enni meg inni nincs idejük.

Nagyon fontos, hogy az esküvő ideje alatt kinevezzünk egy személyt, aki a pénzért felelős, és dönthet, ha valamit hirtelen intézni kell – ha például elfogy egy ital. Ez nem lehet a vőlegény vagy a menyasszony, hiszen ők folyamatosan el lesznek foglalva, és ez még inkább terhet róna rájuk. Felkérhetjük az örömanyát, örömapát vagy egy nagyon jó barátot, például a tanút. Szoktak vőfélyt is alkalmazni, ő erre tökéletes lehet. Sőt, ma már ceremóniamesternek hívjuk, és lényegében ő csinálja a „show-t”, ami azért jó, mert összerázza a társaságot. Akárhogy is nézzük, legalább három részre osztható a násznép: a lányos család, a fiús család, valamint a barátok, és senki nem ismer senkit a másik részről.

A zeneválasztásnál a legfontosabb, hogy az ifjú pár személyesen is meghallgassa a potenciális zenészt egy rendezvényen, akkor is, ha ajánlják. Lényeg, hogy az esküvőn olyan zenét kell választani, amit a vendégsereg egésze tud élvezni – nem elég, ha a vőlegénynek vagy a menyasszonynak tetszik a zene. Biztos, hogy előbb-utóbb lakodalmas zenét is kell játszani, hiszen Magyarországon vagyunk. Minderre tökéletes megoldás, ha egy DJ vagy a zenekar blokkokba szedi a különböző stílusú zenéket. Az örök kérdés: DJ vagy zenekar? Ha magamtól indulok ki, én DJ-t választanék, de mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai is. Egy zenekar csak a saját hangján tud megszólalni, míg egy DJ korlátlan mennyiségű zenét tud megszólaltatni. Ezzel szemben az élő zenekarnak van egy olyan varázsa, hogy csak nekünk játszik. Illetve egy zenekar inkább észre tudja venni a vendégek érzéseit, könnyebben tud váltani – ehhez persze egy összeszokott, tapasztalt, vendégközpontú zenekarra van szükség. Ilyenkor is jó, ha van egy kontakt személy, aki ebben segítség lehet és egyeztet a zenekarral vagy DJ-vel.

Ügyelni kell a hangosításra, hiszen a vendégek azért vannak ott, hogy a régi ismerősökkel és rokonokkal beszélgetni tudjanak, azonban ha túl hangos a zene, ez nem fog sikerülni. Úgy kell kialakítani a környezetet, hogy a tánctéren a zene uralkodjon, de az asztaloknál ne legyen zavaró.

Mindenképpen kell fotós. Nem érdemes barátok közül amatőr fotóst választani, hiszen így feltehetően lábakról, arcok feléről kapunk képeket – ha valaki nem profi, vagy félprofi, nem tudja, mire kell figyelni. A fotók ideje messze nem járt le, de természetesen már ott van a közösségi média is. Itt két irányt választhatunk: ha az ifjú pár nem szeretné, hogy a tudtuk nélkül kerüljenek ki képek a közösségi média felületekre, megkérhetik a vendégsereget, hogy az esküvő és lakodalom ideje alatt ne posztoljanak. Amennyiben viszont épp hogy támogatják az ott készült fotók megosztását, jó megoldás lehet egy közös hashtag használata, hogy mindenki minden képet meg tudjon így tekinteni.

A videónak én nem annyira vagyok híve, egyrészt mert nagyon sok rossz videó készül, másrészt pedig mert sokkal kevésbé fogják visszanézni, mint a fotókat.

Egy átlagos jól szervezett esküvő ára teljes mértékben vissza szokott jönni. Nem baj, ha a vendégek irányítva vannak ebből a szempontból – az ifjú pár készíthet nászajándék listát, vagy elmondhatja a vendégeknek, hogy inkább pénzt szeretnének kérni.

A szervezés során a vendégeknél 10 százalékos lemorzsolódással kell számolni. Ültetésnél nagyon fontos, hogy nem szabad először vegyesbe rakni őket – hiszen ekkor még idegenek egymásnak. Én úgy tapasztaltam, hogy egy átlagos esküvő 100 fős.

Egy esküvő megszervezése tehát rengeteg lépésből, és még több apró elemből áll, melyekre figyelni kell. Megfelelő segítséggel azonban mentesíthető az ifjú pár a szervezéssel járó stressz alól, hiszen egy esküvőszervező vagy egy party service szolgáltatás mindenről gondoskodik, nekik pedig csak jóvá kell hagyniuk az ötleteket. Mindegy azonban, hogy a pár maga szervezi az esküvőt, vagy szakembert hív segítségül, a legfontosabb, hogy valóban életük legszebb napját élhessék át. 🙂

esküvő

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!