Digitális étlap és társai – a jövő beköszönt az éttermekbe is

Szinte közhely már, hogy a világ milyen felfoghatatlan ütemben fejlődik – a digitalizáció egyre nagyobb részt tölt be életünkben, és bizony megérkezett a vendéglátásba is. Hallunk híreket innen-onnan éttermi robotokról, melyek elvégzik a humán erőforrás munkáját, de azért – szerencsére – ez itthon még az igen távoli jövő zenéje. A szakács munkája kreativitást igényel, mely ráadásul sokszor spontaneitással és improvizációval társul, így ezen a területen az ember kevésbé helyettesíthető, mint például az adminisztrációs munkáknál vagy a monoton munkafolyamatoknál. A digitalizált megoldások azonban képesek megkönnyíteni a munkát, illetve nagyban támogatni a vendégek elégedettségét és kényelmét.

Teljes mértékben megszokott már számunkra az online ételrendelés, illetve az online asztalfoglalás vagy kapcsolatfelvétel, így jelen cikkünkben továbbmennénk és azokat a digitális megoldásokat vizsgálnánk meg, melyek az étterem működésének megkönnyítését és a vendégek elégedettségét szolgálják. Mire gondolunk itt pontosan?

Olvasóink közül is biztosan sokan találkoztak már gyorséttermekben azzal a megoldással, hogy nagy sorbanállás esetén egy dolgozó egyszerűen kijön az emberek közé, és egy tablet segítségével gyorsan felveszi a rendeléseket a várakozóktól. Ez ilyenkor kicsit vészmegoldásnak is tűnhet, de a világban sokfelé zajlik már a rendelés ilyen formában a mindennapok során is. Akár fine dining éttermekben is kivitelezhető ez a módszer, ha asztalonként egy-egy tabletet helyezünk el a vendégek részére, akik így kényelmesen, pár gombnyomással le tudják adni rendelésüket.

Ennek a megoldásnak a másik nagy előnye, hogy éppoly alkalmas igényfelmérésre, illetve elégedettségmérésre is. A menü elfogyasztása után ugyanis ugyanilyen egyszerűen kitöltethetünk vendégeinkkel egy pár kérdéses felmérést arra vonatkozóan, hogy hogy ízlett nekik az étel, milyen érzésekkel távoznak tőlünk, és a jövőben mit látnának még szívesen éttermünkben. Új fogások bevezetésénél különösen előnyös lehet ez a módszer, hiszen könnyedén kaphatunk visszajelzéseket vendégeinktől. Nemcsak a rendelést, de a fizetést is meggyorsíthatjuk az online fizetéssel, ráadásul a humánerőforrás kapacitás számára is előnyös, hiszen míg a rendelésnél a felszolgáló ajánlatokat tehet az ételekre, vagy szükség esetén tud válaszolni a vendégek kérdéseire, ekkor a pincér személyes jelenléte már valóban nem szükséges. Interaktív étlapokkal egyébként az ajánlásokat is kiválthatjuk, hiszen ugyanúgy közzétehetjük a felületen a „konyhafőnök ajánlatát” vagy marketingelemeket.

A tabletek használatán továbbmenve még modernebb és felhasználóbarátabb megoldás, ha egyenesen az asztalba „ültetjük” a digitalizált étlapot, és online rendelési felületet. Ilyenkor persze figyelnünk kell arra is, hogy a vendég étkezés közben ne adhasson le véletlen jeleket – tehát takarjuk el a felületet az étkezés idejére, vagy eleve úgy tervezzük meg, hogy az étkezéshez használandó területet ne foglalja magába. Az ilyen digitális asztal másik nagy előnye, hogy nem pusztán praktikus és kényelmes szempontokra használhatjuk: növelhetjük vele a vendégek éttermi élményét is. Ehhez például beépíthetünk egy digitális hírlevelet, melyet a vendégek olvasgathatnak, amíg az ételre várnak. Ennél sokkal több erőforrást igényel – valószínűleg éppen ezért itthon még kevésbé találkozhatunk ilyennel -, ha szórakoztató tartalmakat építünk be: galériát, melyben képeket tudnak nézegetni, esetleg játékokat vagy különböző applikációkat. Természetesen a játékok használata több szempontból is nehezített pálya: itt már figyelembe kell venni különböző jogi szempontokat, és komoly fejlesztői munkát is igényel.

Itt is felmerülhetnek olyan pszichológiai és marketing szempontból fontos kérdések, mint például az, hogy a pincér közvetlen jelenléte hatással tud lenni a vendégek rendelésére – hiszen ajánlásaival akár a drágább fogásokra is „rábeszélheti” a vendégeket. Ugyanígy valószínűsíthető, hogy az emberek szívesen adnak borravalót egy kedves pincér személyes jelenléte miatt. Mindezek miatt azonban egészen addig nem kell aggódnunk, amíg a felszolgáló személyzet munkásságára valóban szükség van, mivel így a közvetlen, emberi kapcsolat is megmarad az étteremben.

Másik oldalról nézve rendkívül hasznos tud lenni a digitális technika a konyhán is.  A nagyobb éttermekben, illetve hotelekben rendszeresen végeznek például konyhai leltárt az alapanyagokról, hozzávalókról, mindezt digitálisan vezetve pedig nagyban megkönnyíthetjük az áruk beszerzését, illetve a menü tervezését. Nem is beszélve arról, hogy a rendelések rögzítésével a séf látja, hogy a vendégek melyik húsétel mellé melyik bort szeretik fogyasztani, melyik fogás mellé melyik köretet választják szívesen, és így tovább. 

Az ilyen alapötletekből indult ki az Online-Pincér szolgáltatás is, mely a használatot megkönnyítendő, bármilyen mobileszközön használható – csak internetelérés szükséges hozzá. A szolgáltatás a vendéglátóegység regisztrált nyitvatartási idejéhez igazodva, a vendéglátóhely wifi hálózatára csatlakozva érhető el, a vendégek és a személyzet részére egyaránt. A vendégek pár kattintással leadhatják – majd figyelemmel is kísérhetik – rendelésüket, akár német vagy angol nyelven is. Az így beérkezett rendelések, illetve azok elkészülésének állapota a pincérek és a szakácsok által használt felületen is megjelennek, ezzel gyorsítva a folyamatot. A szolgáltatás ugyanígy lehetőséget biztosít fizetésre, sőt, a vendéglátóhely jóváhagyásával visszajelzés kérésére is. Másrészről a vendéglátóegység személyzetének és vezetőjének is rendkívüli mértékben megkönnyíti a munkáját: naprakész információkkal szolgál az aktuális készletről vagy bevételről, mely akár otthonról is lekérhető a rendszer segítségével. Ezen túl a készlet és a rendelések monitorozásával automatikus bevásárlólistát generál, így a beszerzéssel foglalkozó munkatárs akár a szabadnapján is pillanatok alatt is le tudja adni a rendelést anélkül, hogy fel kéne áldoznia az idejét. A tulajdonos napi, heti, illetve havi statisztikákat kap az étterem forgalmáról, a leginkább-vagy legkevésbé fogyó termékekről, de még a megfigyelhető rendelési szokásokról is.

Ezek a megoldások még csak a digitalizált világ terjedésére reflektálnak, pedig egyes helyeken már a mesterséges intelligencia és a robotika felhasználásával kacérkodnak, vagy éppen próbálkoznak. Ebbe mi még bele se merünk gondolni…

digitális

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!