ValueAble – Fogyatékos munkavállalók a vendéglátásban

Az elmúlt években a nagyobb cégek egyre inkább hangsúlyt fektettek a CSR projektekre és a diverzitás-menedzsmentre – ez az üdvözlendő trend pedig a vendéglátószektort is elérte. Korábban foglalkoztunk már a vendéglátásban rejlő CSR lehetőségekről, most pedig bemutatunk egy európai projektet, mely az értelmi fogyatékos emberek vendéglátóiparban való elhelyezkedésének elősegítését tűzte zászlajára. A ValueAble projekt hazai szakmai szervezete a Down Alapítvány, mely immár 25 éve dolgozik azon, hogy fogyatékos embereknek nyújtson segítséget a munkaerőpiaci elhelyezkedés terén. Alapítványként ők maguk is foglalkoztatnak fogyatékos embereket kézműves műhelyekben és szociális szolgáltatásokban – dolgoznak az alapítványban konyhai előkészítők, ebédszállítók, kézbesítők, postások, takarítók, kertgondozók, de még masszőr és zumba oktató is.

A projekt sikere hosszú távon mindenkinek kedvező lenne, lényegében egy win-win helyzetet tudna eredményezni. Egyik oldalról a vendéglátásban stabilan fennálló munkaerőhiányt a fogyatékos munkavállalók foglalkoztatásával kezelni lehetne, a munkaerőbeli segítség pedig a jelenlegi dolgozók számára is óriási segítséget jelentene. Nem beszélve azokról az adókedvezményekről vagy mentességről, melyet a bizonyos meghatározott százalékban fogyatékos embereket foglalkoztató munkaadók kaphatnak. Másik oldalról a fogyatékos emberek számára olyan lehetőség nyílna, mellyel hasznos tagjai lehetnek a társadalomnak, ráadásul az irányukban tanúsított tolerancia is javulhatna, így hosszú távon egy befogadóbb, nyitottabb társadalomban találhatnánk magunkat.
A projekt részleteiről dr. Gruiz Katalint, a Down Alapítvány elnökét kérdeztük:

Hogyan indul az együttműködés?
Kiterjedt európai kapcsolatrendszerünkön keresztül csatlakozhatunk európai kutatás-fejlesztési, oktatási, felnőttképzési vagy foglalkoztatási projektekhez. A ValueAble is egy ilyen projekt, ahol azok az európai szervezetek fogtak össze, melyek szeretnék, ha a nyílt munkaerőpiaci elhelyezkedést segítő munkájuk hatékonyabbá tehető lenne.

Mit takar a ValueAble védjegy, és hogyan kaphatják meg a vendéglátóegységek?
A védjegy a befogadásra nyitott és ezt tevőlegesen is támogató munkáltatók jelölése, akik ezzel másokat is ösztönöznek. Ez nem csak egy Trade Mark (TM), amit mi kitaláltunk, de európai védelmet is élvez (®). A projekt jelen szakaszában a védjegy népszerűsítése, értékének megteremtése folyik.
Itthon a védjegy odaítéléséről a Down Alapítványnak van joga javaslatot tenni a nemzetközi grémium felé, ugyanakkor az Alapítvány felé bárki tehet javaslatot, aki tud olyan vendéglátóipari szolgáltatóról, mely már alkalmaz, vagy szeretne alkalmazni értelmi fogyatékos személyeket, illetve gyakorlóhelyként vagy a hálózat tagjaként szeretne bejelentkezni. A javasolt munkáltatót és a munkáltatott személyt, a körülményeket az Alapítvány felméri és a védjegy-odaítélés szabályai szerint eljárva felterjeszti a szervezetet a védjegy birtoklására. A védjegynek három fokozata van:

  1. Bronz: Gyakorlóhelyet biztosít értelmi fogyatékos személynek (még nem áll alkalmazásban a személy), belép a hálózatba, együttműködik a támogató/képző szervezettel (mely itthon a Down Alapítvány).
  2. Ezüst: Alkalmaz (normál munkaszerződéssel és bérrel) értelmi fogyatékos dolgozót, illetve gyakorlóhelyet biztosít, belép a hálózatba és együttműködik a Down Alapítvánnyal.
  3. Arany: Alkalmaz értelmi fogyatékos dolgozót, továbbá gyakorlóhelyet biztosít, belép a hálózatba, együttműködik a Down Alapítvánnyal, illetve további vendéglátó- és szállodaipari egységeket szervez be a hálózatba.

Létezik valamilyen felülvizsgálat a vendéglátóegységek irányába?
Igen, a védjegy odaítélésekor és hosszabbításakor (2 év elteltével). Bár itt nem egy formális ellenőrzésre kell gondolni – a legtöbb tény önbevalláson alapul. Megvan a lehetőség alapos ellenőrzésre, de annál többet ér, hogy a védjegyes szervezet gyakorlatilag kapcsolatban áll az alapítvánnyal, hiszen képzések és a munkavállaló / gyakornok kísérése megköveteli a személyes kapcsolatot. 

Hogyan zajlik az integrációs folyamat?
Lépcsőzetesen, hosszas felkészítéssel – ennek során a fogyatékos személy elsajátítja a szakmai ismereteket, a kommunikációs és illembeli szabályokat, majd szimulált gyakorlatok során, vagy próbamunkahelyen gyakorolja azokat. Ezek után megismerkedik a nyílt piaci munkahellyel, a munkakörülményekkel és munkatársakkal. A leendő feladatokat lebontva, részletesen, segítséggel tanulja be. Majd következik a munkapróba – még mindig sok segítséggel és fizetés nélkül –, és ha mindkét oldalról megfelelőnek látják a fogyatékos dolgozót, akkor jöhet az alkalmazás. Ez történhet részmunkaidőben, próbaidő kikötésével – nyitva tartva a menekülési útvonalakat mindkét fél számára. Mindezek során a fogadó munkahely segítségére van az Alapítvány: végigkísérjük a folyamatot, és állandó ügyeletet, helpdesk-et működtetünk mind a dolgozó, mind a munkahelyi felelős számára.

Mikre kell ügyelnie a vendéglátóegységnek?
Az egyik döntő pont a megbízott „főnök” személye – olyan embert kell irányító felelősként keresni, aki elfogadja és komolyan veszi a fogyatékos embert, elismeri az igyekezetét és támogatja abban, hogy jó munkaerő váljék belőle.
Továbbá a vendéglátóegységnek be kell tartania az esélyegyenlőségi szabályokat. Az értelmi fogyatékosok számára könnyen érthető kommunikációt kell – amennyire lehetséges – alkalmaznia. Meg kell találni azokat a részfeladatokat, amikben valóban hasznos tud lenni a fogyatékos alkalmazott, hogy ne “dísznek” legyen ott és főként ne plusz tehernek.
A munkatársak részére tartunk tréninget – ez a védjegynek is feltétele–-, melynek során megismertetjük velük a fogyatékossággal élők életének sajátosságait. A fogyatékos emberek nagyon őszinték, kiadják magukat, ezzel nem szabad visszaélni. További jó tanács, hogy a döntéshozóknak érdemes körülnézniük a munkatársak között, hogy kinek van kötődése fogyatékos emberekhez, mert ők jó példát mutathatnak a többi dolgozónak és nem fognak bizonytalankodni (annyira) a hozzáállásban, viselkedésben. Persze ez csak az elején szokott gond lenni, az értelmi fogyatékos emberek közvetlenségükkel, kedvességükkel meg szokták oldani a kezdeti gátlásosságot.

Általában milyen munkakörben dolgoznak a fogyatékos személyek a projekt keretében?
Tapasztalatunk szerint gyakori munkák a konyhai kisegítő feladatok: előkészítés, zöldségpucolás, aprítás, mosogatógépbe berakás, edények elrakása, kisebb takarítói feladatok. A vendégtérben jellemzően a terítés, leszedés, étel-ital felszolgálása, a vendég fogadása és leültetése lehet ideális munkakör. Szállodában a takarításban való részvétel (második emberként) jellemzően a feladat, melyben fogyatékos munkavállalók is helyt tudnak állni: ágyneműhúzás, porszívózás, portörlés, virágok rendben tartása, szemetesek ürítése.
A projekt keretében végzett munkák során az Alapítvány munkatársai természetesen nem „engedik el” a fogyatékos munkavállalók kezét, hiszen a betanítási folyamatot végigkísérik, majd utána is állandó kapcsolatban vannak, és segítenek, ahol tudnak. A másik oldalról a munkaadók és kollégák számára is igyekeznek megkönnyíteni az integrációs folyamatot. Ennek érdekében egyrészt különböző tréningeket – érzékenyítő, esetmegbeszélő és kommunikációs – tartanak a munkatársaknak, másrészt tanácsadás és coaching tevékenység keretében állnak az étterem vezetőinek rendelkezésére, és segítséget nyújtanak a jogi hátteret és az igénybe vehető kedvezményeket illetően, valamint a diverzitás-menedzsment alapjaiban.

További információkért és a projektbe való jelentkezésért forduljatok a Down Alapítványhoz, akik örömmel veszik a megkereséseket, és mindenben szívesen segítenek! 🙂

Elérhetőségek:
Down Alapítvány Központi titkárság: 061 363 6353
Gruiz Katalin, elnök: down@downalapitvany.hu
Szabó Alexandra, projektfelelős: szabo.alexand@gmail.com
www.downalapitvany.hu

fogyatékos

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!