A krétatábla, mint marketing elem – Interjú Váradi Dániellel

A krétatábla virágkorát éli, egyediséget és kreativitást kölcsönözve az étteremnek.
Váradi Dániellel, a Tintaműhely tulajdonosával beszélgettünk az étlapok – illetve az Ő szóhasználatával élve: ajánlók – szerepéről, fontosságáról.

Mi az étlap szerepe az étterem életében, miként tud hatni marketing szempontból?
Egy jól megtervezett étlap/ajánló már a belépés pillanatában befolyással lehet a vendégünkre arra vonatkozóan, hogy mit fog rendelni. Azt mondanám, hogy a legfontosabb az, hogy a termék a lehető legjobban passzoljon a helyhez. És ez nem csak az étlapokra igaz, hanem mindenre, amiket általában készítek – egy krétatábla lehet pizza ajánló, koktél ajánló, heti ajánlat, egyedi ajánlat. Ha a helynek szivárványos csillagok vannak a designjában, akkor itt is jelenjenek meg.
Az étlap nem más, mint egy speciális reklám – ám ezt sajnos sokan elfelejtik. Egy ötletes, kreatív, játékos ajánló (jobban szeretem ezt a szót használni) tényleg a belépés pillanatában hatással lehet arra, hogy a vendég mit fog rendelni. Egy jól elkészített ajánlóval akár még azt is befolyásolni tudjuk, hogy az adott időszakban melyik terméket szeretnénk értékesíteni – hiszen ez a reklámok lényege.

Milyen hatásai lehetnek egy jól vagy éppen rosszul megtervezett étlapnak?
A választ egy példával mutatnám be: gondoljuk el, hogy egy hamburger ajánlónál fantázianevek szerepelnek, képek nélkül. Ez akár a hely rovására is mehet, hiszen amíg a vendég végigkérdezi a munkatársat, hogy melyik hamburger mit tartalmaz, Ő időt veszít, esetleg elfelejti a korábbi rendelést, stb. Azonban, ha túl sok információval írjuk ki, szintén rosszat teszünk magunkkal, mert a vendég a bőség zavarába gabalyodik.
Ilyen esetben én egyszerű ajánlót készítenék, érthető képekkel illusztrálnám a termékeket – legyen látható, hogy melyik hamburger dupla húsos vagy dupla sajtos, melyek magos zsemlés, stb. Így a vendég ránéz a táblára, és rögtön tudja, hogy melyik a számára megfelelő.

Mivel foglalkoznak pontosan, és miben számítanak egyedinek?
Mostanában nagyon divatos megoldás a blackboard, azaz krétatábla – gondolom ilyen formátummal mindenki találkozott már -, ilyeneket készítünk. Nagyon sok, majd’ 22 színnel tudunk dolgozni, valamint egészen összetett grafikákat is vállalunk. Tábláinkat kézzel készítjük, valóban faanyagból, egyedi eljárás során – így tartós és vízálló termékek lesznek. Valamint nálunk egyedülálló módon “előfizetéses” rendszer működik, így is tudunk ajánlatot megjeleníteni. A táblákat hetente vagy a megbeszélt időközönként cseréljük a komplett grafikával, szöveggel. Gyakorlatilag szezonra is lehet szerződni, így mindig friss, ötletes ajánlatokat láthatnak a vendégek.

Honnan jött a krétatábla ötlete és mi volt a koncepció az induláskor?
Az ötlet egy egyszerű kihívásból született: „ha tudsz, akkor csinálj jobbat”. 🙂 Egy ismerősöm vendéglátóhelyén volt egy tábla kirakva, ferde söröskorsóval és csálé hamburgerrel – hát én csináltam jobbat, olyat, hogy leesett tőle az álla. 🙂 Ennek köszönhetően többen megkerestek, majd így lett vállalkozás. Az alapkoncepció az, hogy jobb, szebb, táblákat készítsek a megrendelőknek, olyanokat, melyekkel a legkevesebb problémájuk van.

Van olyan krétatábla, ami kifejezetten népszerű a vásárlók körében? Milyen típusú éttermeknek ajánlaná ezt a megoldást?
Nem mondanám, hogy lenne konkrét motívum vagy forma, ami népszerű lenne – minden esetben a hely jellemzőit, egyediségét viszem bele. Ez a krétatáblák varázsa. Nagy előnyük továbbá, hogy a kézműves szendvicsbártól kezdve, a jellegzetes borozókon keresztül, a fine dining helyekig mindenhol jól mutathat, csak a kivitelezésen múlik.

Mennyire tudnak eleget tenni a vásárlók különleges igényeinek?
Amennyire lehet, mindent megteszek, sőt, nagyon örülök, ha extrém dolgokat vagy nehezebb dolgot kérnek, így lehet fejlődni! Azért volt már példa az ellenkezőjére is, például amikor a megrendelő portrét kért egy táblára – sajnos az nem nagyon ment krétával, hiszen az árnyékolást nehéz így megoldani.

Tudna példát említeni, mely mutatja egy-egy termék sikerességét?
Volt olyan étterem, ahova rendeltek pár táblát – pizza ajánlót és koktél ajánlót -, majd végül a tulajdonosnak annyira megtetszettek, hogy megkérdezte, tudnék-e egyedi tiltótáblákat készíteni. Így készítettem számukra „ne ülj rá az asztalra”, „ne tedd a poharat az asztalra”, „ne dohányozz” táblákat is, azóta pedig rendszeres ügyfeleim.

Milyen gyakran ajánlott cserélni az étlapot? Mire kell ilyenkor figyelni?
Ha minden évszakban nem is, de minimum évente kétszer ajánlott frissíteni szerintem. Mi is tudunk tanulni az előzőből, látjuk melyik termékünkre volt kereslet, melyikre nem. Ezért ha nem is az egész kínálatot cseréljük, de igény jellegű dolgokat beemelhetünk. Amit még mindenképp javasolnék az, hogy a vendég számára is legyen nyilvánvaló, hogy új étlapot olvasnak, új krétatáblát látnak – használjunk például eltérő színeket és grafikai elemeket, mint az előzőnél.Krétatábla

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!