Az egyedi étlap jelentősége – Interjú Gyuró Attilával

„A terv az volt, hogy legyen alternatívája a mindenhol látható műbőr, sőt műanyag étlaptartóknak. Nincs annál lehangolóbb látvány, mint amikor ilyennel fogadják a vendéget.”

A DTA Design egy családi vállalkozás, mely főként étlaptartók készítésére specializálódott. A vállalkozás 30 éves múltra tekint vissza, alapítója Alföldi Terézia, bőrműves népi iparművész volt. Étlaptartók tervezésével és kivitelezésével 10 éve kezdtek el foglalkozni, standard darabok mellett egyedi igényeknek is eleget tesznek. Gyuró Attilával, a vállalkozás marketing managerével beszélgettünk az étlap szerepéről és fontosságáról, valamint a vállalkozás működéséről.

Hogyan tudnád megfogalmazni, hogy mi az étlap jelentősége?

Ez egy nagyon összetett kérdés. Talán a legnyilvánvalóbb, hogy az étlap az, amit először a vendég kezébe adunk, ezzel prezentáljuk az ételeinket. Ha ez nem megfelelő, a vendég nem fog bizalmat szavazni a helynek – bizalom nélkül pedig egyetlen étterem sem lehet sikeres. Még mindig vannak olyan tulajdonosok, akik csak egyfajta szükséges nyűgként tekintenek az étlapra, pedig sokkal több múlik rajta, mint azt gondolnák.

Mi a szerepe marketing szempontból?

Minden helynek szüksége van saját arculatra, az étlap pedig ennek egy eleme kell, hogy legyen. Egy szép étlap, amely passzol a hely belső designjához, mindenképpen profizmust sugall a vendég számára. Nem győzzük hangsúlyozni mennyire fontos az első benyomás – muszáj, hogy az pozitív legyen. Vannak olyan helyek, ahol minden napszakhoz más típusú étlapot használnak: reggel csak egy pár lapos egyszerű darabot, délben szintén egy, a reggelihez hasonlót, de már komolyabb kivitelben, vacsorához pedig egy sokkal elegánsabbat adnak a vendég kezébe. Még arra is figyelnek, hogy legyen súlya az étlaptartónak, mert ezzel is az előkelőséget sugározzák. A belső lapok kialakítása pedig nagyon hatékony marketing fegyver lehet minden étterem számára.  Az Egyesült Államokban a menu engineering már egy önálló szakma lett, lényege pedig, hogy a belső lapokat a marketing szempontok figyelembe vételével tervezzék meg. Hihetetlen eredményeket érnek el vele, átlagosan 15-20%-kal nő a profit miután átalakították az étlapot.

Milyen hatásai lehetnek – negatív és pozitív egyaránt – egy jól vagy éppen rosszul megtervezett étlapnak?

Egyszerű a válasz, csak kicsit a másik oldal fejével kell gondolkozni. Ha a vendég kezébe egy igénytelen, koszos étlaptartót adunk, vajon milyen kép fog kialakulni benne rólunk? Ha már az étlaptartó is ilyen igénytelen, milyen lehet a konyha? Személy szerint azt gondolom, egy étterembe azért kell menni, hogy az ember valami különleges ételt egyen. De ki választana egy igénytelen étlapból egy drága fogást?

Milyen típusú étlap a legnépszerűbb a vásárlók körében?

Még mindig a genothermes megoldást szeretik leginkább az éttermek. Ez az a típus, amikor műanyag tartók vannak befogatva a borítóba, és ezekbe a műanyag tasakokba lehet behelyezni a lapokat. Vendéglátós szempontból érthető a választás, hiszen gyorsan cserélhetőek a lapok, és védve is vannak a szennyeződéstől. Nyilván nem ez a legelegánsabb megoldás.

Milyen „lapokat” javasoltok? Milyen vastagság, milyen szín? 

A papír minősége nagyon fontos szerintem, hiszen azzal is tudunk egyfajta minőséget sugározni. Azoknak, akik a sima lapokat teszik be az étlaptartóba – tehát nem a genothermes megoldást választják –  azt szoktuk javasolni, hogy minimum 220 grammos papírt használjanak, mert ezek már nem olyan sérülékenyek. Nagyon elegáns az a megoldás is, amikor a lapokon a háttérben megjelenik valamilyen motívum vagy akár a logó. Kifejezetten szép kreatív papírokat lehet már a nyomdákkal készíttetni. A színe fontos, hogy harmonizáljon az arculatunkkal. Minden elemnek erősítenie kell egymást, ezzel is profizmusunkat sugározzuk.

Mennyire tudtok eleget tenni a különleges igényeknek? Mi volt az eddigi legkülönlegesebb, legegyedibb kérés a vásárlók részéről?

Abszolút, mind a külső mind a belső kialakításban maximálisan figyelembe vesszük az egyedi igényeket. A legegyedibb kétségtelenül a Dallas étterem étlaptartója volt.

étlap

 

Tudnál példát említeni, mely mutatja egy-egy termék sikerességét?

Jelenleg az egyik legsikeresebb termékünk a Passepartout kivitel, mely nagyon elegáns megjelenést biztosít már az első percben. Ennél a megoldásnál a lapokat egy, a külső anyaggal színben harmonizáló keretes tartóba helyezzük. Egy minőségi, magára valamit is adó étteremnek mindenképpen ezt szoktuk ajánlani. Tudomásom szerint Magyarországon mi vagyunk az egyetlenek, akik ezzel a megoldással készítenek étlaptartókat. Németországi megrendeléseink döntő többsége is ebből a típusból van.

étlap

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!