Az éttermi házhozszállítás új generációja

Az étel házhozszállítás nagyszerű dolog – mind a fogyasztók, mind az éttermek jól járnak vele. A vásárlók sütés-főzéssel való bajlódás nélkül juthatnak meleg ételhez, fix áron és jó minőségben, az éttermek pedig több vendégre tehetnek szert, szélesebb körben. Nem is csoda, hogy egyre több étterem él a lehetőséggel, és valósít meg házhozszállítási szolgáltatást is. Emiatt pedig számos vállalkozás jött létre annak érdekében, hogy egybegyűjtse az éttermeket és egyfajta adatbázist hozzon létre, ahol a vásárlók kedvük szerint válogathatnak.

Itt is van azonban új a Nap alatt, megjelentek ugyanis olyan vállalkozások is, melyek az alapszolgáltatás mellett a közösségre építenek, illetve annak érdekét is szem előtt tartják. Cikkünkben két ilyen vállalkozást mutatunk be.

A fiatalokban a jövőnk – és valóban, a Fairfood fiatalokból álló csapata egy egészen újszerű koncepcióval rukkolt elő az éttermi házhozszállítás terén, mellyel egyszerre kívánják elősegíteni a kényelmes ételrendelést és növelni az emberek jótékonykodási kedvét, hajlamát. Nyugaton a jótékonykodás, a CSR tevékenység és a közösségi finanszírozás is mindennaposnak számít, itthon azonban ez a terület még viszonylag kezdeti fázisban van. Réti Bálint és Hermann Sebastian ezen próbál változtatni azáltal, hogy hétköznapi tevékenységgel kötik össze a jótékonykodást, és átlátható módon végzik azt – így jött létre 2016. végén a Fairfood. A vállalkozás lényege abban rejlik, hogy a házhozszállítást, mint szolgáltatást végző vállalkozásokkal szemben a jutalék jelentős részét nem profitként, hanem adományként kezelik. Így a vásárló ugyanannyi pénzért jut ebédjéhez vagy vacsorájához, miközben másokon is segít – így mivel nincs plusz költsége az adományozásnak, sokkal szimpatikusabb lehet az emberek számára. Az adományok két módon gyűlnek: egyrészt minden rendelés után az adott összeg 20 százaléka kerül ide, másrészt a vásárlók direkt módon is adományozhatnak egy-egy tál ételt vagy konkrét összegeket. Az így összegyűlt adományok havi „jó(t)evések” formájában jutnak el az alapítványokhoz, akikkel a vállalkozás előre felveszi a kapcsolatot és egyeztetnek a részletekről. Fő céljuk, az alapítványok segítése mellett, küldetésük része a véleményformálás is: szeretnék elérni, hogy az adományozás itthon is általános, mindennapos dolog legyen az emberek számára, olyan, mellyel szívesen foglalkoznak és töltenek időt. A csapat céljairól és a vállalkozás működéséről itt olvashattok bővebben.

Nagyjából az Uber mintájára épült fel a házhozszállítás egy új módszere, a közösségi futárszolgáltatás – tavaly ősszel startolt Sendee. Az applikációval egy win-win helyzet teremtése volt a cél, mellyel az éttermek, a futárok, és a fogyasztók egyaránt jól járnak. Kérdésünkre, mi szerint honnan származik az ötlet a vállalkozáshoz, Blaski Dániel, az egyik alapító azt felelte, hogy saját negatív tapasztalataik vezették őket ide: az alapítók közt több étteremtulajdonos is van, akik maguk is megküzdöttek már a saját futár alkalmazása, illetve futárszolgálattal való szerződés dilemmájával, valamint problémáival. Lényegében tehát egy fennálló problémára akartak megoldást keresni: „attól, hogy egy étteremnek van 1-2-3 saját futára, még egyáltalán nem biztos, hogy megfelelően, kiegyensúlyozottan képes ellátni a megrendelési igényeket”. Éppen ezért az applikáció a földrajzilag előnyös helyzetben lévő futároknak ajánlja fel a szállítás lehetőségét. Működési elve egyszerű: az applikáció összeköti az éttermeket és a futárokat – az adatok figyelembe vételével pedig a futár eldöntheti, hogy vállalja-e az adott étel házhozszállítását. Ebben az egyszerűségben rejlik szépsége is, hiszen az éttermek számára semmilyen különösebb követelménye nincs a szolgáltatásban való részvételnek egy okostelefon vagy tablet birtoklásán kívül. A futárok – akik lehetnek profi futárok vagy vállalkozó kedvű, szabadidővel rendelkező személyek egyaránt – a SENDEE-vel szerződnek, melynek alapfeltétele a választott szállítási járműhöz szükséges papírok megléte és vállalkozói státusz. Ezen kívül a futárok kiválasztásakor figyelembe veszik az emberi tulajdonságokat is, a SENDEE nagy hangsúlyt fektet a jó megjelenésre, udvarias bánásmódra. A visszajelzések érdekében a SENDEE csapata és a résztvevő éttermek heti megbeszélések keretében egyeztetnek.

Bár talán elsőre azt gondolnánk, hogy ezen a területen nehéz újat alkotni és a piac változatlanul gurul a megszokott kerékvágásban, a fenti példák is bizonyítják, hogy egy jó ötlettel nagyot lehet alkotni. Az ilyen és ehhez hasonló ötletek pedig kényelmesebbé és minden félnek előnyössé teszik az éttermi házhozszállítást, ráadásul annak problémáit is igyekeznek kiküszöbölni.

házhozszállítás

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!