Hogyan menedzseljük Facebook oldalunkat?

A Facebookon való jelenlét a marketingkommunikáció egyik legalapvetőbb eleme. Azonban mivel mindennapjaink során mindannyian kezeljük saját Facebook oldalunkat, hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy egy vállalkozás Facebook oldalának menedzselése is egyszerű mint az egyszeregy. A valóságban azonban egy vállalkozás kommunikációja rengeteg buktatót rejt magában, annak végzése pedig precizitást és gondos tervezést igényel. 

Bár még mindig találkozunk olyan vállalkozásokkal, melyek magánszemély típusú profillal működnek, úgy tűnik, kezd evidenssé válni, hogy ilyen esetben vállalkozás profilt kell létrehoznunk. (Erről korábban bővebben is írtunk, itt olvashatjátok.)
Amennyiben a megfelelő profilt létrehoztuk és kicsinosítottuk, a tartalommenedzsment, illetve a moderálás következik. Magától értetődő, hogy egy étterem esetében nagy hangsúlyt kell fektetnünk a képekre, hiszen egy kreatívan tálalt, szemet gyönyörködtető étel fotója a legjobb marketingeszköz lehet. Ehhez természetesen az is szükséges, hogy megfelelő minőségű képekkel rendelkezzünk ételeinkről. Amennyiben szeretnénk profikra bízni, úgy számos hivatalos ételfotóst lelhetünk fel az interneten, de a megfelelő praktikákkal magunk is tökéletes képeket tudunk készíteni.

Ezután következhet a tartalom! Külső szemlélőként gondolhatnánk, hogy a közzétett bejegyzések véletlenszerű születnek, azonban a profi kommunikáció alapja az előre kidolgozott tematika és az ez alapján készített posztterv. Ügyeljünk rá, hogy ne tegyünk közzé túl sok tartalmat, mert könnyen elveszíthetjük követőink érdeklődését – sőt, visszájára is fordulhat a dolog, ha zavarja őket a bejegyzések mennyisége. Az ideális bejegyzés szám természetesen nagyon sok mindentől függ. Egy napi menüt kínáló étterem esetében például mindennap posztolhatjuk az aznapi ajánlatot, emellett pedig készíthetünk néhány bejegyzést az aktualitásokról, illetve általános témákról.

Milyen poszttípusokat érdemes használni és milyen stílusban írjuk őket?

Tervezzük úgy a poszttervet, hogy egyaránt tartalmazzon információkat az aktuális kínálatról, az esetleges rendezvényekről és akciókról, valamint használjunk bátran kedvcsináló bejegyzéseket is! Fontos, hogy sokszínű Facebook oldalt menedzseljünk, de tartsunk egy bizonyos tematikát, így nem keltjük azt a hatást, hogy bármit kirakunk, ami épp eszünkbe jut.

A bejegyzések szövegezése előtt jelöljük ki a célcsoportot, hiszen ettől függ a hangvétel, illetve stílus, melyben írhatunk. Egy vidám, fiatalos étterem esetében nyugodtan használhatunk tegező módot, illetve írhatunk informális stílusban, időnként kérdéseket feltéve, vagy követőink véleményét kikérve. Azonban egy felsőbb osztályokat célzó, elegáns és konzervatívabb étterem sokkal szofisztikáltabb formát kell, hogy használjon – hiszen a legfontosabb, hogy célcsoportunkkal „egy nyelvet beszéljünk”. Ha a külföldiek is az étterem célcsoportját képezik, akkor a bejegyzések mindenképpen szerepeljenek az oldalon angolul is. Arra is van lehetőség, hogy aki angolul használja az oldalt, annak automatikusan az angol bejegyzések jelenjenek meg – érdemes ezzel is élni.
Talán még a stílusnál is fontosabb a helyesírás! Mindenképp ügyeljünk rá, hogy bárki is írja a bejegyzéseket, legalább egy munkatárs olvassa át az esetleges helyesírási hibák elkerülése végett, mielőtt kikerülne az oldalra.

Rajongóink aktivizálására, bevonására is rengeteg lehetőség van a bejegyzések szerkesztésekor. A poszt végén kikérhetjük például a véleményüket annak tartalmáról – például, ha az őszi étlap újdonságáról, a sütőtökkrémlevesről írunk, feltehetjük a kérdést, hogy ki kóstolná meg. Az idei év nagy trendje továbbá a „lájk vagy imádom” poszt: ilyenkor két képet teszünk ki egymás mellé, és rajongóinkat arra kérjük, hogy reakciógombok segítségével válasszanak közülük. Ehhez érdemes tudni, hogy a Facebook mérőszámai többre értékelik az “imádom” reakciót, mint az egyszerű kedvelést, tehát alakítsuk úgy a posztot, hogy a vélhetően nagyobb sikert arató képhez rendeljük az “imádom” reakciógombot. Ezeken túl használhatjuk a talán leghatékonyabb megoldást is: a nyereményjátékot.

A vizuális tartalom jelentősége

Fontos, hogy minél több vizuális tartalmat használjuk – lehetőleg minden bejegyzést dobjunk fel egy odaillő képpel is -, hiszen az üzenőfalon pörgetve kell valami, ami megragadja rajongóink figyelmét és arra ösztönzi őket, hogy végigolvassák a posztot. Lehetőség szerint válasszunk élénk, színes képeket és figyeljünk a megfelelő minőségre is. Természetesen, amennyiben a poszt hangulata megkívánja, használhatunk szürkés, komor képet is, de általánosságban törekedjünk a figyelemfelkeltésre.
A trendek és elemzések azt mutatják, hogy a képek mellett egyre inkább hódítanak a GIF-ek és videók is. Ezek remek lehetőséget adhatnak a mindennapok bemutatására is, például közzétehetünk videót a készülő ételről, az asztalról tálalás közben, a személyzet mindennapjairól. Az ilyen tartalommal közelebb hozhatjuk rajongóinkat, hiszen emberközeli és szimpatikus brandet alakítunk ki.

Hirdessünk!

Megfigyelhetjük, hogy az általunk közzétett bejegyzések önmaguktól nem érik el a kívánt hatást. Ennek oka abban keresendő, hogy a Facebook algoritmusa úgy van kialakítva, hogy a posztok nem jelennek meg minden követőnk és rajongónk üzenőfalán – sőt, szándékoltan a hirdetésre ösztönöznek minket azzal, hogy mind kevesebb embert érhetünk el organikusan. A Facebook hirdetések nem igényelnek óriási összegeket, ráadásul sokszorosan is képesek visszahozni az árat. A hirdetések világa összetett és részletes, ám az alapokat bárki elsajátíthatja, ehhez segítséget is adtunk korábbi blogbejegyzésünkben.

Mit takar a moderálás és mire ügyeljünk?

A tartalommenedzsment másik fontos eleme a moderálás – ne gondoljuk, hogy miután közzétettük a posztot, nincs több dolgunk vele. A beérkező kérdéseket, véleményeket, hozzászólásokat kezelni kell, hiszen anélkül elveszik a közvetlen jelleg, ami a Facebook marketing legjelentősebb előnye. Nem mindegy azonban, hogy mikor és milyen stílusban kezeljük rajongóink üzeneteit és hozzászólásait. Igyekezzünk 1 napon belül mindenre válaszolni – amennyiben erre nincs elegendő kapacitásunk, tüntessük fel az oldalon, hogy hosszabb válaszadási időre van szükségünk. A stílus kérdése talán a legnehezebb. Akár egy számukra abszolút evidens kérdésről van szó, akár egy negatív kritikáról, tudnunk kell mindig higgadtan, udvariasan és közvetlenül kezelni azt! Legjobb, ha a számunkra bosszúságot okozó megkeresésekre kis idő eltelte után válaszolunk, így elkerülhetjük, hogy esetleg zaklatottan fogalmazzunk. Szintén praktikus lehet, ha a moderálást több ember végzi, így egymás munkáját is felül tudják vizsgálni, szükség esetén korrektúrázni.

Könnyedén beláthatjuk tehát, hogy a vállalkozás Facebook oldalának kezelése sokkal összetettebb feladat, mint ahogy elsőre tűnhet. Nem csupán arról van szó, hogy van-e megfelelő kapacitás mindezen részfeladatok elvégzésére és ellenőrzésére, hanem a szükséges készségek meglétéről is. Ebben lehetnek segítségünkre a kommunikációs ügynökségek, akik képesek professzionális módon alakítani és kezelni a közösségi médiát – így egy win-win helyzetet érhetünk el, hiszen a megfelelő külső kommunikáció egyenes út a forgalom növekedéséhez és vendégeink lojálissá tételéhez is.

Facebook

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!