CSR a vendéglátásban – Hogyan kezdjünk neki?

Szerencsére napjainkban egyre felkapottabb a társadalmi felelősségvállalás, vagyis CSR a vendéglátásban is. Egyre több vállalkozás különít el kapacitásokat jótékony célokra, szervez CSR akciókat csapatépítőként vagy hívja fel a figyelmet a sérülékeny csoportok támogatására külső kommunikációjában. Ha a vendéglátásra gondolunk ilyen szempontból, rögtön az ételosztásra asszociálunk, pedig számtalan más lehetőség is adott, ha tenni szeretnénk a közösségért és a sérülékeny csoportokért. Ráadásul a pozitív hatás nem csupán a „jobb adni, mint kapni” érzéséből következik, de az étterem számára is kedvező lehet, egyfajta marketingeszközként is funkcionálhat.

CSR a vendéglátásban – Hogyan kezdjünk neki?

Attól függően, hogy mennyi időt, illetve energiát tudunk a célra fordítani, választhatunk, hogy egyszerűen adományozunk valamely ezzel foglalkozó szervezetnek, vagy saját akciót szervezünk. Ha szeretnénk adakozni, de nincs kapacitásunk vagy időnk nagyobb projektet tervezni, úgy a legegyszerűbb, ha felkeresünk egy szervezetet – kézenfekvő például az Élelmiszerbankot -, akik örömmel fogadnak pénzbeli adományt vagy élelmiszercsomagot.

A konyhán rengeteg alapanyag marad meg, amit számos vendéglátóegység használ fel arra, hogy a nap végén a hajléktalanoknak ajándékozza vagy elvigye egy közeli hajléktalanszállóra. A fel nem használt húsoknak (esetleg rizsnek vagy tésztának) az állatmenhelyek is nagyon örülnek, hiszen a rengeteg mentett állat etetése nagyon komoly pénzösszegeket vesz igénybe, amely így csökkenthető.

Amennyiben szívesebben szerveznénk saját CSR projektet, akkor is számtalan megoldás közül választhatunk, melyek egy erre specializálódott szervezettel együttműködve viszonylag könnyen meg is valósíthatóak. Először is válasszunk célcsoportot! Lehetnek nehézsorsú gyerekek, hajléktalanok, fogyatékkal élők – lényeg, hogy szívből végezzük az akciót, így érdemes olyan célcsoportot választani, akik valóban közel állnak hozzánk. Keressünk fel egy szervezetet, akik a választott sérülékeny csoport támogatásával foglalkoznak – segítségükkel könnyebben elérhetjük a célcsoportot, ráadásul ők tudják, hogy mi az, amire valóban szükség van. (Például, amennyiben egy gyermekotthon lakóit szeretnénk meglepni, ne készítsünk számukra degusztációs menüt, hiszen sokkal inkább értékelik a kakaós palacsintát vagy a rántott húst hasábburgonyával.)

Lehetőség van „szezonális” CSR tevékenységre is: a téli mínuszokban oszthatunk forró teát, nyáron a hőségben pedig hideg limonádét vagy fagylaltot. Ha be akarjuk vonni vendégeinket, csinálhatunk akciót, melynek keretében minden behozott meleg pokrócért fél áron kapják a vacsorát – az így összegyűlt meleg takarókat pedig továbbíthatjuk egy szervezetnek.

Ihletek gyűjtéséhez szemezgethetünk létező példák közül – következzen ezekből néhány!

Számos szervezetnek van kihelyezhető adománygyűjtő perselye, így van ezzel az Eszkuláp Állatvédő Egyesület is, akik hivatalos adománygyűjtő matricát küldenek, így bármilyen régi dobozból vagy üres befőttes üvegből készíthetünk adománygyűjtő urnát.

Tavaly karácsonykor a Bamba Marha hamburgerező a Menedékház Alapítvánnyal összedolgozva 20 kisgyermek ünnepét varázsolta szebbé, amikor vendégül látták őket egy általuk választható hamburger vacsorára.

A Főzelékfaló Zrt. minden hétvégén 250 adag ételt főz hajléktalanok részére, melyet egy alapítványon keresztül juttatnak el számukra. Az ételek mellé ünnepekkor ajándékok is kerülnek, például karácsonykor egy-egy adag narancsból és szaloncukorból álló kis csomaggal lepik meg őket. Ezen túl rendszeresen fogadják fogyatékossággal élő gyermekek csoportjait ebédre vagy vacsorára.

És miért jó ez nekünk?

Azon kívül, hogy a jótékonysági tevékenység számos pozitív személyiségre gyakorolt hatással bír – a „segíteni jó” elégedettség érzése, látókör tágítása, érzékenyítő hatás, csapatszellem erősítése stb. – az étterem szempontjából is előnyös lehet. Egy-egy CSR akció csapatépítőként is működhet, így például a közös ételosztás során összekovácsolhatjuk a dolgozókat. Ezeken túl pedig a PR stratégia elemeként is fel tudjuk használni a jótékonysági akciót. A projektről készített fényképeket, valamint beszámolót feltétlenül osszuk meg a külső kommunikációs csatornákon, illetve amennyiben egy civil szervezettel együttműködve végezzük, úgy biztosak lehetünk benne, hogy ők is hasonlóan fognak tenni. Ezzel szimpatikusabbá, emberközelibbé tehetjük az éttermet vendégeink és potenciális látogatóink számára – „jófej márkát” építhetünk. A jófej márka pedig emocionális kötődést jelent, ami egyszerre képes új látogatók vonzására, illetve vendégeink újbóli látogatásra csábítására.

Lényegében egy win-win helyzetet alakíthatunk ki: az eredeti cél szerint segíthetünk valamely rászoruló csoportnak, ráadásul dolgozóink komfortérzetét és ezzel munkamorálját is növelhetjük, valamint marketing szempontból is előnyökhöz juttathatjuk éttermünket.

CSR a vendéglátásban

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!