Facebook Insights & Google Analytics, avagy így monitorozzuk a stratégiánkat online

Több alkalommal írtunk már róla, hogy miért fontos az éttermet márkaként is kezelni – és ennek megfelelően marketingtevékenységet végezni. Mára szinten minden étteremnek van saját honlapja és Facebook – esetleg Instagram – oldala, melyek az online marketinghez tökéletes felületet adnak.

Érdemes az étterem stílusának megfelelően kijelölni egy célcsoportot, meghatározni a kommunikáció milyenségét és így felépíteni egy konzisztens koncepciót, melyet a honlapon cikkek formájában, a Facebookon pedig ezek megosztásával, közvetlenebb posztokkal, esetleg játékokkal dobhatunk fel. Természetesen a stratégia felülvizsgálata időről időre szükségszerű, ebben pedig nagy segítségünkre lehet a Facebook Insights és a Google Analytics.

Mindkét eszköz képes arra, hogy komplett elemzésekkel lásson el minket a bejegyzések népszerűségét, a látogatókat, illetve a célközönséget illetően – így teljes képet kapunk a stratégia helyzetéről.  A két eszköz működését hosszasan lehetne vizsgálni, lássuk tehát röviden, hogy miben tudnak segítségünkre lenni!

Facebook Insights

Vállalkozásunk Facebook oldalát a Business Facebook-on keresztül tudjuk elérni, ahol a felső menüsorban szerepel az Insights. Erre kattintva először egy átfogó képet kapunk, majd a bal oldalon megtalálható alpontokban tudunk válogatni a lehetséges elemzési szempontok között. A koncepció felülvizsgálatához a legfontosabb szem előtt tartandó elemek a követők demográfiai adatai és érdeklődési körei, valamint a bejegyzések népszerűségét kifejező mutatószámok. A bejegyzések tekintetében különbséget kell tennünk az „Elérés” és az „Elköteleződés” értékek közt, mert míg az első csupán azt jelzi, hogy az adott bejegyzés hány embert ért el – hány ember üzenőfalán jelent meg-, addig a második azt méri, hogy hány embernél váltott ki valamilyen hatást – lehet ez képre kattintás, hozzászólás, reagálás, megosztás. Így – bár mindkét mutatószám fontos – a koncepció felülvizsgálatának szempontjából az „Elköteleződés” értékek a jelentősebbek. Például hiába érünk el egy bejegyzéssel 15 ezer embert – ami hirdetéssel könnyedén megoldható -, ha 20 reakció érkezik rá, a többiek pedig egyszerűen átgörgetnek rajta.

Az Insights „Posts” menüpontjában kirajzolódik egy táblázat, ami az utóbbi időben közzétett posztokat sorolja fel, mellettük a fent említett mérőszámokkal, így vizuálisan is könnyedén követhető, hogy mely posztok teljesítenek jobban, és melyek rosszabbul. Azt is láthatjuk továbbá, hogy rajongóink mikor a legaktívabbak, azaz a nap mely részében a leginkább érdemes bejegyzést közzétenni, vagy hirdetni azt. Például, ha rajongóink este 7 és 10 óra között a legaktívabbak, nem érdemes délután 2 és 4 között hirdetnünk.

A „People” menüpontra kattintva demográfiai adatokat kapunk – nem, korosztály és földrajzi helyzet szerint csoportosítva közönségünket. Egyaránt megnézhetjük rajongóink, követőink, valamint a posztokkal elért és a posztokra valamilyen formában reagáló emberek adatait. Ez alapján könnyedén fel tudjuk mérni, hogy az általunk az étterem célcsoportjának kijelölt közeg és a közösségi médián keresztül elért és/vagy megfogott emberek csoportja mennyiben fedi egymást.

Google Analytics

A Google Analytics az Insights-nál szofisztikáltabb eszköz, mely egészen aprólékos elemzéseket tud készíteni számunkra, amelyeket többféle diagrammal is ábrázoltathatunk. Az Analytics honlapokat vizsgál, így éttermünk honlapját tudjuk vele elemezni – természetesen, ha több honlappal rendelkezünk, azokat párhuzamosan is be tudjuk állítani, így mindegyikről kaphatunk elemzést. A célcsoportjaink felülvizsgálatához a legegyszerűbb, ha a „közönség” menüpontot nézzük át.

A Facebookhoz hasonlóan itt is megtaláljuk közönségünk demográfiai adatait. Ezen túl azonban jelentéseket kaphatunk érdeklődési köreikről, valamint „viselkedésükről” is – arról, hogy oldalunk egyszeri, vagy visszatérő látogatói, illetve arról, hogy mennyi időt töltenek a honlapon. Nyilvánvalóan minél több visszatérő látogatónk van, és minél több időt töltenek az oldalon, nekünk annál jobb. A látogatók visszatérése, valamint az oldalon való időtöltés a korábban már említett „Elköteleződés” kategóriájába esik, tehát ezen értékek növelése hosszú távon fontosabb, mint a megtekintések számának növelése.

Érdekes információ lehet továbbá a „Technológia” és „Mobil” menüpontok alatt lekérhető elemzés, mely azt mutatja meg, hogy közönségünk milyen eszközön, milyen arányban olvassa a bejegyzéseket, illetve milyen operációs rendszert használ hozzá. Ez nagy segítség lehet abban, hogy tudjuk, melyik eszközökre való kompatibilitást érdemes fejleszteni, és milyen tartalmakat érdemes megosztani. Például telefonon az emberek kevésbé szeretnek hosszú szöveget olvasni, hiszen kicsi a képernyő. Így, ha honlapunk látogatói jelentős mértékben mobilt használnak a nálunk való böngészéshez, érdemesebb olyan bejegyzéseket közzétenni, melyek több vizuális anyagot tartalmaznak és kevesebb szöveget.

Természetesen jelen bejegyzésünkben csak egy rövidebb bepillantást tudtunk nyújtani a két eszköz használatába – hiszen ezek működéséről komplett tanfolyamokat tartanak -, de az már a fentiekből is tökéletes látszik, hogy mindenképp érdemes élni az általuk adott lehetőségekkel, hiszen nem csupán időt spórolhatunk velük, de pontos és megbízható elemzéseket kapunk.

Facebook Insights

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!