Az étterem, mint márka

Az étterem marketingjének sajátossága, hogy nagyjából félúton helyezkedik el a termékek és a szolgáltatások között. Önmagában a szolgáltatásnyújtás sokkal kevésbé megfogható dolog, mint adott termékek eladása, épp ezért nehézkesebb is megfelelő marketingtevékenységet végezni. Ettől azonban a jelentősége nem csökken.

Egy étterem esetében – főleg, ha új étteremről van szó – fontos szem előtt tartani, hogy az nem csupán egy vendéglátóhely, de egy márka is. Sikeréhez épp ezért elengedhetetlen a brand kiépítése. Fokozottan igaz ez a közösségi média világában, ahol az új látogatók is a közösségi média platformokon szerezhetnek tudomást az étteremről, így első benyomásuk is az alapján születik. Erről az oldalról tekintve leginkább úgy lehet megfogalmazni, hogy az étterem Facebook profiljának megfelelő kezelése éppoly fontos, mint a jó ételek készítése. Egészen sarkasan pedig azt is mondhatnánk, hogy amelyik étteremnek nincs Facebook profilja, az nem is létezik.

A megfelelő marketingstratégia kiépítése tehát a sikeres étterem egyik alappillére. Ötletek gyűjtéséhez segítséget nyújthat, ha a konkurens éttermek megoldásai közt szemezgetünk, így megállapíthatjuk, hogy melyek azok az elemek, amiket érdemes lehet követni és melyek azok, amelyek rossz megoldásnak tűnnek.

A brand kiépítését legjobb már az étterem megnyitása előtt megkezdeni, a marketingstratégia első lépéseként. Érdemes beharangozni a közeledő nyitást különböző felületeken, hogy a jövendőbeli vendégek várakozással tekintsenek rá. Ennek egyik legfontosabb eleme az étterem nevének és logójának kialakítása. Kézenfekvőnek tűnhet, hogy az elképzelt koncepcióhoz passzoló nevet és logót találjunk ki, de akár fordítva is történhet – ha a fejünkben él egy név vagy egy ábra a logóhoz, építhetjük aköré az éttermet. Az ideális név frappáns, könnyen megjegyezhető, sőt már-már fülbemászó; a logó pedig figyelemfelkeltő és hívogató. Ezek megléte jó alapot nyújt a márkaimázs kiépítéséhez, már a nyitás előtt is.

Akár az előkészület folyamatát is célszerű lehet dokumentálni és megosztani a különböző platformokon, így könnyedén elérhetjük, hogy bár az étterem még nem nyitott ki, de már rendelkezik egy olyan rajongói táborral, akik látogatására biztosan számíthatunk. Ehhez fontos pozícionálni az éttermet, meghatározni a stílusát és egy bizonyos célközönséget, akiket később vendégkörnek szeretnénk. Amennyiben fiatalos étteremről van szó, bátran használhatunk képeket az előkészületekről, amin például a munkatársak rendezik a virágokat vagy cipelik a bútorokat. Azonban, ha inkább egy kimértebb, elegánsabb stílus áll közel hozzánk, úgy az ilyen képeket lehetőség szerint mellőzük, és inkább a részletekre fektessük a hangsúlyt, például egy-egy elkészült asztaldekorációra vagy akár ételre.

Facebookon használhatunk – sőt ajánlott is használni – hirdetéseket ahhoz, hogy a megfelelő számú elérést biztosítani tudjuk. Amennyiben a Facebook oldal már rendelkezik egy bázissal, akik folyamatosan követik a bejegyzéseket, úgy érdemes a posztokban megemlíteni az Instagram profil meglétét, és ezzel együtt bevezetni hashtageket. A hashtagek használata eleinte jó megoldás új látogatók bevonzására, később pedig ugyanígy képes a lojalitás erősítésére. A közösségi média platformok párhuzamos használata nagyban hozzájárul egy lojális vendégkör létrehozásához, és persze új vendégek toborzására. Célszerű lehet időnként különböző akciókat vagy eseményeket is meghirdetni. Mind a név és a logó, mind a közösségi platformokon való megjelenés során fontos, hogy konzisztensen végezzük. Legegyszerűbb ezt úgy megvalósítani, hogy minden megjelenés egy ember kezében fut össze, aki így korrektúrázhatja azokat és egységes képet faraghat belőlük.

A cél, hogy elérjük: éttermünk neve, márkája egyet jelentsen az egyedi gasztroélmény és a minőség ígéretével! Persze azt se felejtsük el, hogy ezt a pozitív imázst nem elég elérni, fent is kell tartani!

étterem, mint márka

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!