Az étlap struktúrája

Bár a laikusok azt gondolják, hogy az étlap nem más, mint a választható fogások listája, ennél valójában sokkal nagyobb jelentőséggel bír. Az étlap az étterem leképeződése, melynek magában kell foglalnia az étterem stílusát és egyediségét. Amikor egy étlapra tekintünk, elsőre csak az ételek neveit, a betűtípust, a stílust és a hátteret látjuk meg, de ezek mögött is számos egyéb tényező, befolyásoló elem lapul meg.

Az első étlap készítésekor érdemes szakértő segítségét kérni az optimális kialakításhoz. Azonban, ha csak kicsit fel szeretnétek dobni vagy lecserélni a meglévő étlapot, a következő tippekkel megpróbálunk segítségetekre lenni.

A széles választék remek csalogató lehet a potenciális vendégek számára, azonban a látogatáskor megnehezíti a választást, ha túl sokféle ételt kínálunk nekik. Természetesen nem az a megoldás, hogy egyes fogásokat kihúzunk az étlapról – elég, ha átalakítjuk azt. Bontsuk szűkebb kategóriákra a választékot: a húsételek helyett például használjunk külön „szárnyas ételek”, „sertésből készült ételek”, „marhából készült ételek” kategóriákat, mely csoportokat akár fantázianévvel is elláthatunk. A szakértők szerint az arany középutat a hetes szám jelenti, azaz egy kategórián belül 7 fogás közül lehessen választani: ezzel egyszerre tudjuk megmutatni a széles választékot és megkönnyíteni a döntést is.

Érdekesség! Ha saláta is szerepel az étlapon, nő a hasábburgonyát rendelők száma! A kulcs a választás lehetőségében rejlik: a vendég végiggondolja, hogy akár az egészséges salátás opciót is választhatná, majd végül mégis inkább a sült krumpli mellett dönt. Egy kutatást is végeztek ennek kapcsán: azokban az éttermekben, ahol saláta is szerepelt az étlapon a sült krumpli melett, a vendégek 33%-a választotta utóbbi köretet, ahol azonban saláta nem szerepelt a menüben, ott mindössze 10% döntött a hasábburgonya mellett. (Forrás:Neurosciencemarketing)

Az ételek neveivel közvetlenül lehet az érzelmekre hatni, nem mindegy tehát, hogyan választjuk meg őket. Ha családias hangulatot szeretnénk kialakítani, az ételek nevében szerepelhet rokonokra utalás – kínálhatunk például „Nagyi kedvenc almás pitéjét” – ha pedig valamely ország gasztronómiáját elevenítenénk fel, használjunk autentikus, vagy akár idegen nyelvű kifejezéseket. Több kutatás is alátámasztja, hogy a hosszabb, leíró jellegű étlapok magasabb költést eredményeznek. Ennek a magyarázata, hogy az emberek a számukra feleslegesnek tűnő információval úgyis kevesebbet foglalkoznak, viszont úgy érzik, többet kapnak a pénzükért.

Mindenki által ismert eszköz az árak meghatározása oly módon, hogy alacsonyabb összegnek tűnjenek – mindenhol 5 999, 14 999 vagy 25 699 forintos árakkal találkozunk. Mivel ezt a trükköt a vásárlók is teljes mértékben kiismerték, valamennyit vesztett értékéből. Azonban felfrissíthetjük, ha hasonló módon alakítjuk ki az árakat, melyek azonban ténylegesen alacsonyabbak kissé, például 5 599, 14 599 vagy 25 599-es összeget határozunk meg. Kevésbé ismert trükk – amivel az éttermek szívesen élnek -, hogy az étlapon nem tüntetik fel pénznemet. Ha az összeg végén nincs ott a forint jelzés, a vendégek kevésbé érzékelik, hogy pénzt költenek – viszont ebben az esetben az étlap legelején vagy a végén mindenképpen tüntessük fel, hogy az árak forintban értendőek!

Érdemes hangsúlyozni a különleges fogásokat, például külön keretben kiemelni – ezzel egyrészt emelhetjük a színvonalat, másrészt a magas ár után a többi fogás sokkal kedvezőbbnek tűnik a vendégek számára.

Az elhelyezkedést illetően is alkalmazhatunk hasonló trükköket. A szakértők szerint az étlap legértékesebb pontjai a jobb felső-, és bal felső sarok. A jobb felső sarokba a ház specialitását ajánlott rakni, mert ez az, ahova a vendég elsőre pillant, amikor kezébe veszi az étlapot. A bal felső sarok az előételek számára tökéletes hely, mivel az olvasás is általában a bal felső saroknál kezdődik. Innen a vendégeinket magától vezeti tovább a szemük. Sok esetben a vendég el sem ér a lap aljáig, hiszen addigra már kiválasztja, hogy mit szeretne rendelni. Épp ebből kifolyólag az étlap bal alsó sarka a legkevésbé hangsúlyos pont, oda célszerű a legolcsóbb ételeket helyezni.

A grafikai elemeknek is óriási jelentőségük van egy étlap készítésekor, éppen ezért ehhez célszerű grafikust felkérni, aki a design megtervezésénél és a konkrét kialakításnál is nagy segítség lehet. Időként érdemes akkor is új étlapot készíteni, ha maguk a fogások és az árak nem változtak, csak hogy kicsit felfrissítsük azt, és a vendégek a megszokottól eltérő, új elemekkel is találkozhassanak.

shutterstock_348324008

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!