A PR jelentősége az étteremmarketingben

Ahhoz, hogy újabb vendégeket szerezhessünk, a hagyományos marketing mellett fontos a rendelkezésünkre álló PR eszközök használata is. A vendéglátás területén különösen jelentős a különböző újságokkal és programajánló oldalakkal való jó kapcsolat, melyek így indirekt hirdetési felületként funkcionálhatnak.

Fontos emlékeztetni magunkat, hogy az újságírók számára „csak egy étterem” vagyunk, így ki kell tűnnünk a tömegből. A könnyebb információszerzés érdekében például érdemes az oldalunkra PR kit-et készíteni, ahol az újságíró gyorsan és egyszerűen juthat információkhoz és felhasználható anyagokhoz. A PR kit tartalmazzon egy bemutatkozó szöveget, illetve töltsünk fel aktuális, profi minőségű képeket is, melyeket az újságíró rögtön fel tud használni. Az átfogalmazásból esetlegesen adódó hibákat könnyen orvosolhatjuk, ha minden szöveget egyes szám harmadik személyben írunk, így az újságíró egy az egyben tud idézni belőle.

Mindenképp alakítsunk ki közvetlen kapcsolatot az újságírókkal! Soha ne használjunk központi e-mail címet, ha újságot vagy online médiumot célzunk. Mindenhol legyen meg a pontos kontakt, akihez fordulhatunk. Ez azért fontos, mert a médiumok naponta több száz e-mailt kapnak PR anyagokkal, így el kell érnünk, hogy a miénket nyissák meg. Állítsunk össze tehát egy sajtólistát konkrét nevekkel és elérhetőségekkel, és figyeljünk rá, hogy a listánk mindig aktuális legyen! Ha megvan a listánk, használjuk! Amennyiben rendezvényeket, tematikus napokat, különleges programokat vagy akciókat szervezünk, értesítsük róla a listán szereplő személyeket is. Minél több helyen jelenik meg a program, annál több ember szerezhet róla tudomást, valamint annál jobb helyen jelenik meg a Google találati listájában.

Ha nemrég nyitottátok meg éttermeteket, mindenképpen értesítsétek róla a programajánló oldalakat, ha még nem tettétek volna meg! Óriási kezdő löketet adhat, ha a potenciális vendégek jó véleményt olvasnak az étteremről valamelyik programajánló oldalon. Mivel a turisták, illetve az új helyeket felfedezni vágyók is a programajánló oldalakon tájékozódnak, elengedhetetlen, hogy mi is használjuk őket. Nézzük, melyek a legjelentősebb oldalak, melyeken megjelenhetünk.

A TripAdvisor a világ legnagyobb utazási webhelye, amelyen ráadásul ingyenes és egyszerű egy profil létrehozása. A főoldalon a keresőmező alatti linkre kattintva automatikusan átkerülünk az oldalra, melyen a profilt beállíthatjuk. Igyekezzünk minden adatot kitölteni, hiszen minél több információt adunk meg az étteremről, annál könnyebben találnak rá a jövendőbeli vendégeink. A lap alján található „Küldés” gombra kattintva a profil a TripAdvisor szerkesztőihez kerül, akik ellenőrzik a megadott adatokat és összevetik a követelményekkel. Ha mindent rendben találnak, éttermünk profilja néhány munkanapon belül meg is jelenik az oldalon. Ezek után kövessük nyomon a profil történéseit, ha például értékelés vagy kérdés érkezik, válaszoljuk rá! Ezzel is követlenebb kapcsolatot tudunk kialakítani vendégeinkkel, és elnyerhetjük a profil látogatóinak szimpátiáját is.

A WeLoveBudapest az egyik legnagyobb hazai olvasótáborral rendelkező programajánló oldal, és egyben a budapesti gasztronómia kislexikonja is. Ha sikerül elcsalogatnunk őket éttermünkbe, azzal csak jól járhatunk! Ez szó szerint értendő, hiszen az oldalon csak pozitív véleményeket jelentetnek meg. Éppen ezért, ha nálunk jártak és mégsem került ki a rólunk szóló cikk az oldalra, akkor valószínűleg valamivel elégedetlenek voltak. Ebben az esetben érdemes felvenni velük a kapcsolatot, hátha tudnak tippeket adni. Ha pedig megjelenik a cikk, akkor nyert ügyünk van! Mindenképpen osszuk meg a Facebook oldalunkon, sőt lehetőség szerint hirdessük is!

Érdemes megemlítenünk még a WeLoveBalaton oldalt is, mely a Balatonnak és környékének legizgalmasabb eseményeiről, kulturális programjairól, legegyedibb vendéglátóegységeiről és aktualitásairól számol be naprakészen.

Az Egy Nap A Városban blogot több mint 20 000 fős Facebook rajongói tábor követi nap mint nap, nem is beszélve a több milliós kattintásról a blogon. Őket is javasolt megkeresni, hogy látogassanak el az étterembe. A fiúk számos étterem fellendülésében játszottak szerepet csupán annyival, hogy megírták véleményüket a blogon. A blog azonban csak budapesti helyszíneket látogat, ezt vegyük figyelembe!

Fontos továbbá, hogy a gasztroblogok és programajánló oldalak képviselői nem fogják jelezni az ajtóban, hogy honnan jöttek és miért. Ez ösztönzőleg is hathat, hiszen ha minden betérő vendéget úgy kezelünk, mintha valamelyik véleményvezér oldaltól jönne, úgy biztosan mindenki a legjobb kiszolgálást kapja. Azonban, ha valahonnan mégis negatív kritika érkezne, kezeljük nyugodtan és udvariasan, igyekezzünk javítani a hibákon!

SBFO6453

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!