Online vagy offline – Melyik a mi csatornánk?

A vendéglátás és a gasztronómia világában az igények, a trendek igen dinamikusan változnak, ami a marketingkommunikációra is nagy hatással van. Az offline marketingeszközök mellett egyre jelentősebbé válnak az online megoldások is, sőt, sok esetben éppen ezen a modern csatornánk érhetjük el a legkönnyebben célcsoportunkat. Eláruljuk, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a csatorna kiválasztásakor!

Online vs. offline? Ez napjaink legfontosabb kérdése, mikor a marketingkommunikáció szóba kerül. Mennyire hatékonyak a hagyományos megoldások – szórólap, „szendvicsember” – és mennyire a modern – weboldal, Facebook – eszközök? Nézzük!

A szórólap még mindig az egyik legelterjedtebb offline kommunikációs eszköz, ám nem minden esetben hatékony. Könnyű beleesni abba a hibába, hogy a szórólapnak nincs mondanivalója, nem ösztönöz cselekvésre vagy egyszerűe nem megfelelően kidolgozott grafikailag. A szórólap hatása nagyban múlik azon, hogy milyen ajánlatot kínál, mennyire frappáns a szövegezése és természetesen azon is, hogy pontosan hol és kikhez jut el. Fontos, hogy cselekvésre szólítsuk fel a szórólap olvasóit: látogasson el az étterembe, hozza magával a kupont bizonyos kedvezményért cserébe, kóstolja meg legújabb különlegességünket, éljen az aktuális ajánlatainkkal.

Mikor szórólapozzunk? Ez az eszköz hatékony lehet akkor, ha az étterem közvetlen közelében kerül kiosztásra, így könnyen motiválhatjuk a járókelőket arra, hogy betérjenek hozzánk. Mindenképpen hasznos a szórólap, ha éttermünkben házhozszállítás is működik, így a potenciális vásárlók egyben megtalálhatják az összes fontos információt (telefonszám, kínálat, árak, kiszállítási idő, esetleg annak költsége). A napi, illetve heti menü kínálatunkat is érdemes egy helyen összegyűjteni, melyre az offline eszközök között a szórólap a legalkalmasabb: ez például az étterem közelében dolgozók szempontjából releváns információ. Frissen nyílt étterem esetében is hatékony lehet a módszer, hiszen a környékbeliekben tudatosíthatjuk, hogy mostantól betérhetnek hozzánk. Fontos megemlíteni, hogy a szórólapozás engedély- és díjköteles, illetve komoly adminisztrációval jár, ennek menetéről mindenképpen tájékozódjatok előre!

Főleg a frekventáltabb, a turisták által szívesen látogatott területeken gyakori, hogy behívóemberek próbálják a vendégeket az étterembe csábítani. A módszer akár működhet is, hiszen így röviden bemutathatjuk a kínálatot és ajánlatainkat a potenciális vendégeknek, akik sokszor nem tudnak nemet mondani. Sok múlik azonban azon, hogy behívóemberünk mennyire megnyerő: ebben az esetben ő képviseli éttermünket. Vigyázzunk arra, hogy ez a módszer amennyire hatékony, annyira taszító és terhes is lehet a célcsoport számára; akár vendégeket is veszíthetünk vele.

Amennyiben a környékbeli lakók figyelmét szeretnénk felhívni magunkra, érdemes lehet kerületi lapokban hirdetnünk, akár egy-egy kedvezménnyel – akciók, kuponok – kedveskedve nekik.

Mindezen offline megoldások mellett nem zárkózhatunk el az online megjelenéstől sem, ami egyre nagyobb szeletet harcol ki magának a marketingtortából. Amennyiben a külföldieket is célcsoportnak tekintjük, mindenképpen elengedhetetlen az online jelenlét, hiszen ők a leggyakrabban Facebookon, TripAdvisoron és az ezekhez hasonló felületeken tájékozódnak. Fontos, hogy ezeken az oldalakon monitorozzuk és moderáljuk a látogatói bejegyzéseket, véleményeket is, így tudatosítva vendégeinkben, hogy számít a véleményük. Az esetleges negatív kommentek segíthetnek folyamatosan fejlődni, ám ebben az esetben se felejtsünk el reagálni, esetleg valamilyen módon kompenzálni a csalódott vendéget.

A Facebook egyre inkább átveszi a Google keresés, illetve a weboldalak szerepét is. Ezen a felületen rengeteg lehetősége van az étteremnek kommunikálni, alakítani az imázsát akár hosszútávon is. Egyre gyakoribb, hogy a vendégek az aktuális ajánlatokat, illetve a napi menüt is a Facebookon keresik. Kedvelik az életképeket, hangulatfotókat, a kedvezményes ajánlatokat. Hátrány lehet azonban, hogy a Facebook központi változásai mind látványban, mind működésben befolyásolhatják az oldalunkat. A megjelenés korlátozott, csak kis mértékben személyre (étteremre) szabható. Szintén számolnunk kell a user generated contenttel, azaz mindazzal, amit vendégeink töltenek fel.

A Facebook segítségével gyakorlatilag minden korosztályt elérhetünk, amennyiben pedig a kísérletező, innovációt, street food újdonságokat kereső, általában fiatalabb célcsoportnak szeretnénk kommunikálni, érdemes bevonni más social media csatornákat – Instagram, Swarm, Snapchat – is, melyeken a vizualitás, a „percről-percre” jelenlét is egyre nagyobb jelentőséget kap.

A weboldalak szerepét ugyan kezdi átvenni Facebook, van, amit a közösségi média mégsem tud, egy jól összerakott oldal azonban igen. Ilyen például a SEO, azaz a search engine optimisation, ami lehetővé teszi, hogy weboldalunk a keresőkben minél előkelőbb helyen jelenjen meg. Ha már weboldalt csinálunk, figyeljünk oda, hogy mindig friss, aktuális legyen: mind tartalmilag, mind pedig arculatban. Éppen futó ajánlatainkat, menüsorunkat minden esetben töltsük fel a weboldalra is!

Biztosan látjátok, hogy ezek az eszközök nem tudnak egymás nélkül létezni, a cél éppen az, hogy a különböző offline és online eszközök megfelelő arányban és súlyozással kapjanak szerepet az étterem kommunikációjában.

02_etteremmarketing

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!