Kuponos oldalakon való jelenlét – Pro és kontra

Egy viszonylag új keletű keresletserkentő módszerről beszélhetünk, ugyanis Magyarországon jellemzően 2010 után jelentek meg a különböző kuponos oldalak, ezen belül az éttermi szolgáltatásokra fókuszált ajánlatok, illetve az olyan más típusú kedvezményes csomagok, amelyek kiegészítő szolgáltatásként olvasztották magukba az éttermi szolgáltatásokat.

Megjelenésük óta számos formájával találkozhattunk ezeknek a kuponos oldalaknak. Legtöbbjük bizonyos kedvezményhatárokon (20-60%) belül kíván értékesíteni adott számú kupont, mások meghatározott vendéglétszámhoz kötik a kínált kedvezményt, megint mások egybefonják ételkínálatuk kedvezményét más szolgáltatásokkal – például wellness belépőkkel vagy mozijegyekkel. Mindenképp meg kell különböztetni a kuponos oldalakat az úgynevezett napi árakciós oldalaktól, amelyeken általában – a torkos csütörtök árcsökkentett kínálatához hasonlóan – egy adott napon belül kínálnak kedvezményes áron termékeket.

A kuponos oldalakon megjelenő cégek több okból veszik igénybe ezeknek az oldalaknak a szolgáltatását. Egyrészt az akciók által szeretnének új ügyfeleket szerezni, akiknek egy részéből talán visszatérő ügyfél lesz, amennyiben elégedettek az ételek-italok alkotta kínálat minőségével. Másrészről a kuponos oldalon való megjelenésnek reklám értéke is van, hiszen a cég logója rákerül a kuponra, illetve a kuponos oldal hírlevelein szintén felbukkan a cég neve és termékei. Vendégek oldaláról elsősorban az árérzékeny fogyasztók veszik igénybe a kuponos oldalak szolgáltatásait, a működési elvből adódóan ugyanis csak az akciós ajánlatok szerepelnek az oldalon, így a termékek köre és összetétele akciós időszakonként változik.

A kuponos oldalak elterjedésével megjelentek a kupongyűjtő, úgynevezett aggregátor oldalak, melyek a kuponos oldalak kuponjait szedik egy csokorba, egy helyen kínálva azokat. A kuponok árát, vagyis az akciók mértékét a szolgáltatók szabják meg, általában a weboldalak üzemeltetőivel egyeztetve. Habár kétségkívül az árérzékeny célcsoport a megszólítható réteg ezen ajánlatok tervezésénél – okosan pozicionálva ezeket az akciós időszakokat – segítségükkel kitölthetők a kevésbé forgalmas, szezonon kívüli intervallumok is. Az alapanyag-felhasználás tervezésében is igencsak fontos szerepe lehet, ha egy túlméretezett készlet csökkentése a cél.

Mindezek tudatában elengedhetetlen, hogy górcső alá vegyük a kuponbiznisz lehetségesen felmerülő buktatóit, esetleges hátulütőit is. Egyrészről nincs semmilyen garancia arra, hogy a most kuponnal vásárló valóban visszatérő vendég lesz, hiszen a jelenlegi érdeklődését a kivételesen alacsony ár váltotta ki. Azonban, ha a szolgáltatás és a kínálat kellően egyedi, akkor nagy esély van rá, hogy a kuponos ügyfelek is visszatérjenek eredeti áron is. Nagy előnnyel járhat egy olyan marketing rendszer is, amelynek segítségével úgy tudunk végigkövetni egy betérő érdeklődőt, hogy el tudjuk juttatni a lojális, visszatérő ügyfelek szintjére. További negatívum lehet, hogy a kizárólag kedvezményekre utazó, árérzékeny ügyfelek kiszoríthatják a „teljesárú” vendégeket. Mindemellett érdemes figyelembe venni a kuponozással párosuló járulékos márkaérték-vesztést is. Éppen ezért a vállalkozóknak bölcsen, előre megfontoltan kell dönteniük, hogy megéri-e számukra efféle kedvezményes akciókba fogni. Fontos észben tartani, hogy a kuponozásra elsősorban inkább mint hirdetési lehetőségre kell tekinteni.

A kuponok bevezetésének időszakában hatalmas volt a kereslet rájuk, mára azonban ez visszaesőben van. Még mindig elmondható azonban, hogy ez az egyik leghatékonyabban használható eszköz, ha éttermünk és kínálatunk gyors és nagy létszámú megismertetésében gondolkodunk, vagy ha egy megújulási folyamatot megelőző azonnali készletcserére szánjuk el magunkat.

shutterstock_167577659

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!