Hogyan motiváljuk kollégáinkat?

Minden üzleti szegmensben, így a vendéglátásban is az egyik legfontosabb pont az értékelés, a helyzetfelmérés, ugyanis világosan látnunk kell, hogy mihez kívánunk mérni, mihez képest szeretnénk változást elérni. Ezeknek a méréseknek nem elegendő havonta, rosszabb esetben a negyedéves, féléves étlapváltásoknál megtörténnie, mert akkor már lehetséges, hogy késő, de legalábbis nem annyira hatékony egy-egy módosító, javító döntéshozatal.

Ezeket az értékeléseket érdemes az éttermi egységeinknek megfelelően lebontva külön-külön elvégezni, más folyamatok zajlanak ugyanis az értékesítési és más az ételkészítési oldalon, még akkor is, ha ezek szorosan egymáshoz kapcsolódnak. Minden terülten a helyzetértékelés eredményéhez képest összefoglalt célokat és eredményeket kell meghatározni, amelyekhez határidőket kell kötni. A legoptimálisabb heti ütemezésű megbeszéléseket bevezetni, melyek során az összes dolgozó megismerheti az aktualitásokat és közreműködhet az új célok, stratégiák kidolgozásában. Szolgáltatóként figyelemmel kell kísérnünk az alkalmazottak visszajelzéseit: ezek tükrözhetik elsődlegesen az elvégzett munka sikerességét és ugyanakkor bevonják a kollégákat a tervezésbe. Segítenek, hogy megvalósítsuk a motivációjuk első és egyben legerősebb lépcsőfokát, elérve, hogy sajátjuknak érezzék a munkájuk eredményét.

Az éttermek sikeres működésének egyik legfontosabb eleme a kínálat sokszínűsége, ehhez pedig nem elegendő egyetlen étlapon feltüntetni százféle ételt. Itt kapnak nagy szerepet az évszakonként, idény-alapanyagok szerint cserélődő étlapok, amelyek kiegészülnek heti ajánlatokkal, továbbá külön jeles alkalmakra, ünnepekre összeállított menüsorokkal. Ezek összeállításába érdemes bevonni az egész csapatunkat – egyik-másik ötlet kiválasztásához pedig akár a vendégeinket is. Egyszerű, két-három kérdéses tesztlap kitöltésébe majdnem minden vendég bevonható azalatt az idő alatt, amíg az étel vagy a számla elkészültére várakozik. Ilyenkor név nélkül is elmondhatják véleményüket egy-egy ételről vagy menüsorról. A sikeresen együttműködőket napi desszertünkkel, kávékülönlegességeinkkel lephetjük meg étkezésük végén. A heti ajánlatok mellett általánosan ismert a napi menü ajánlat, mely elkészítéséhez szintén érdemes egyfajta házi versennyel ösztönözni a dolgozók kreativitását, ily módon is motiválva őket abba az irányba, hogy munkájukat és annak eredményét személyesebbnek érezzék.

A különböző elért sikerek, célok értékeléséhez érdemes összeállítani egy mércét, amelyek segítségünkre lehetnek az objektív felmérésben. Ezek felállításában is hasznos, ha a csapat minden tagjának bevonásával szavazunk meg elérni kívánt eredményeket, mint például a közösségi média hangulatjeleiből, de a különböző utazási tervező-értékelő felületeken használt minősítési kategóriák összesítéséből elérni kívánt szintek.

Az elért sikereket minden esetben érdemes jutalmazni a heti megbeszélések alkalmával: például szóbeli elismeréssel, dicsérettel, de ezen felül a „hónap dolgozója” vagy a „hét csapatkapitánya” címek és a hozzá tartozó bónuszok csapatszintű kidolgozása is fontos visszajelzéseket adhat kollégáinknak. És igen, tényleg kollégaként kell tekintenünk minden munkatársunkra, bizalmat szavazni meg számukra. Legtöbb esetben ez többet ér minden anyagi jutalmazásnál. Természetesen az ajándékozásnak is több választható formájával gazdálkodhatunk. Egyéni szinten működhet a pénzjutalom, de csapat szinten érdemesebb brigádonként elnyert sportnapokra, szabadidős tevékenységekre szóló részvételi lehetőségekkel kitüntetnünk az eredményes munkát.

A szakmai továbbfejlődésben is igen fontos motiváló erő lehet, ha különböző gasztronómiai eseményekre, kiállításokra visszük el kollégáinkat. Az itt szerzett tapasztalatokat közös megbeszélések után átültethetjük a heti rutinba, ahol egy-egy újonnan megismert technológiai eljárást, vagy alapanyagot bemutathatunk azoknak a kollégáknak is, akiknek nem volt lehetőségük részt venni ilyen fórumokon. Ezek a tapasztalatszerzések összevonhatóak egyéni feladatokkal is, mint például a környezetükben fellelhető helyi termelők alapanyagainak, termékeinek, szolgáltatásainak felkutatása, megismerése. Az ezekből készült prezentációknak a heti megbeszéléseken is helyet kell biztosítani. Az előadások közül közösen kiválaszthatóak a legérdekesebbek, melyek izgalmas „tanulmányutak” témái lehetnek, és az itt szerzett tapasztalatokat gazdagíthatják, színesebbé tehetik a szolgáltatásunkat.

A céges rendezvények szervezése is nagyon hatékony lehet, hiszen így a brigádrendszerben dolgozó kollégák alkalmat kaphatnak a munkán kívüli beszélgetésekre. Jó motiváló erő lehet a közösség összetartozását erősíteni hivatott találkozások során megejtett értékelés, jutalmazás.

Kínálatunk megismertetésében fontos szerepet kaphatnak a közösségi médiában megjelentetett bemutatkozó fotósorozatok, rövidfilmek. Egyre nagyobb teret hódít ez a módszer, vendégeink számára mondhatni tapinthatóvá tehetjük majdnem az egész folyamatláncot a termelőtől az asztalig. Természetesen a kollégáink szerepvállalása ezekben ismételten plusz erőforrásokat aktiválhat.

Végül pedig említést kell tennünk a munkakörnyezet javításáról. A sikereink jelentős része származik az elégedett, ugyanakkor gördülékeny munkavégzésből: ezáltal egyrészt csökkennek a negatív visszajelzések a kollégák részéről, másrészt pedig kevesebb termék leselejtezését és az ehhez kapcsolódó veszteség minimalizálását teszi lehetővé. A modernebb munkakörnyezet alkalmas arra, hogy naprakészen követni tudja a fejlődésünkhöz elengedhetetlenül szükséges gasztronómiai trendek alakulását, emellett megfelel minden szakmai követelésnek, egészségügyi előírásnak és nem utolsó sorban kevésbé balesetveszélyes. A munkából önhibáján kívül távol maradni kényszerülő kolléga nem csak a helyettesíthetőségének nehézségeivel szembesít bennünket, hanem számos előre nem kalkulált költséggel is, amelyek nagyrészt kiküszöbölhetőek, ha a munkakörnyezetük gondos rendben tartásával, naprakész felszereltségével is megteremtjük a siker termőtalaját.

Ez is tetszhet

Szólj hozzá!